По време на активния летен сезон по морето и в планинските места за отдих нерядко се наблюдава завишаване на цените. За това алармират от Комисията за защита на потребителите (КЗП).

В условията на пазарна икономика ценообразуването е свободно. Проблем би било, ако информацията за по-високите цени се поднася по начин, който неприятно изненадва хората в последния момент. Това е нещо, за което КЗП може да се намеси, защото по закон всички търговци са длъжни коректно да обявяват цените на предлаганите от тях стоки и услуги, обясняват от комисията.

Как могат да ни продадат по-скъпо? 

Понякога в нарушение на закона търговците обявяват едни цени на етикетите върху продуктите или на щендерите в близост до дадената стока, а на касата маркират по-високи. Това се отнася както за артикули в промоция, така и при продажбите на реални цени.

Как да се предпазим от клопките?

На почивка обикновено се купува най-необходимото. Затова от КЗП съветват да опитаме да запомним цените на избраните стоки и да проследим как се таксуват на касата. Когато потребителската кошница е по-голяма, е достатъчно да запомним цените на няколко от стоките. За предпочитане е това да са най-скъпите или ако са промоционални, тези с най-висок процент отстъпка. В случай, че всяка от тях бъде маркирана на посочената в рекламата или на етикета цена, тогава вероятността и с останалите нещата да са наред е голяма. Но ако има разминаване някъде, е добре да проверим отново цените на всяка от стоките поотделно. 

Как да реагираме, ако на касата установим разминаване между обявена и приложена цена?

Трябва да настояваме стоката да бъде продадена на обявената цена. В случай, че търговецът откаже, от КЗП съветват да не купуваме. Важно е в подобни случаи да се сигнализира и в комисията, за да бъде извършена проверка и ако се наложи, да бъдат наложена санкция. Същевременно ще бъде получено съдействие за възстановяване на надвзетите суми, ако търговецът не е реагирал адекватно.

Какво да правим, ако установим разминаването по-късно?

Добре е да се върнем в магазина и да покажем на служителя на касата или на управителя на обекта маркираното на касовия бон. Трябва да се обясни, че обявената цена в реклама или на етикета е по-ниска от тази на издадената касова бележка. Клиентът има правото да му бъде възстановена разликата или да върне стоката и да му бъдат възстановени парите.

Какво да правим в случаите, когато пазаруваме от временни обекти?

Независимо къде продава - в стационарен магазин, интернет или във временен обект – по закон всеки търговец е длъжен да посочва продажната цена на стоките. Ако самата стока е твърде малка, той може да постави цената в близост до нея, но и тогава трябва да е недвусмислено за кой артикул се отнася тя. Същата тази цена трябва да се маркира на касата.

Изберете магазин

Разгледай онлайн нашите промоционални брошури

Цените са валидни за периода на акцията или до изчерпване на наличностите. Всички цени са в лева с включен ДДС.
Advertisement