При масирана акция на ГДБОП преди няколко дни бяха разкрити няколко големи сайта за търговия с фалшиви стоки. Как да различим фалшивите стоки от истинските в интернет – съветите в „Чети етикета” с Биляна Гавазова.

Операцията се проведе на територията на Варна, където са били складовете на онлайн магазините. Те са търгували с ментата в Румъния, България и Гърция. Само един от сайтовете има повече от 15 милиона посещения, над 25 000 поръчки и продажби за над 1 милион лева.

Снимка: btvnovinite.bg

Това обясни началникът на отдел „Киберпрестъпност” в ГДБОП Явор Колев. По думите му за тях не са платени данъци. Използвани са фиктивни компании, за да се избегне възможността да бъдат засечени. Тези сайтове са работили няколко години.

Конфискувани са 9500 парфюми на 30 водещи световни марки. Иззети са и маратонки, слънчеви очила и дамски чанти.

Снимка: iStock

„Създадохме един музей на ментетата в ГДБОП. През тази година сме планирали множество акции за противодействие на фалшификатите в интернет пространството, така че колекцията ни ще се обогатява”, каза още Явор Колев.

Той донесе в студиото на „Тази сутрин” няколко фалшиви парфюма и даде съвети как да ги разпознаем. Направи демонстрация как шишетата се разпадат или пулверизаторът не работи, което е сигурен знак, че се касае за менте.

Снимка: iStock

„Парфюмите се произвеждат в Китай, преминават през Дубай и Турция и така стигат до българския пазар. Цената им е между 30-40 лева. Името копира напълно търговската марка, дизайна на продукта, но съдържанието е неясно”, обясни Колев.

Той посъветва да пазаруваме от сайтове, които са ни вече познати или за които сме получили информация от наши близки. За тези, при които липсва достатъчно информация, а е посочен единствено телефон, трябва да ни става ясно, че продават фалшиви стоки.

Какво казват експертите в Агенция „Митници”?

За 2018 г. от Агенция „Митници” са задържали над 1,5 милиона артикула. Увеличението е с 38% спрямо 2017 г. В топ 3 на най-фалшифицираните стоки са именно парфюмите, козметиката, както и облекла и играчки. Екип на bTV отиде в един от складовете на митниците. От там обясниха, че за миналата година са задържали над 50 000 парфюма и козметични продукти. Немалка част от тях са транзитно преминаващи стоки през страната.

Снимка: iStock

От там обясниха още, че разлики има още в самата опаковка. Следващият важен елемент е разфасовката. Ако се предлага прекалено малка или прекалено голяма разфасовка, най-вероятно се касае за менте. Следват разлики в качеството на шишетата и във вида на течността. Най-често продуктите се смесват с реално декларирана стока. Пропуска се обаче да се посочи, че те съдържат някаква марка.

Снимка: iStock

Какво съветват търговците?

Василена Георгиева е консултант в голяма търговска верига за козметика и съветва да следим за няколко неща.

„Един парфюм в нашата верига винаги има стикер, който показва производителя. Има данни за производител, холограмен стикер. Нещо, което при фалшификата липсва. И това може да е сигурен знак, че парфюмът е оригинален”, разказа Василена.

Има обаче и реплики, които са близо до съвършенството. Те са със стикери и тогава единственият издайник е логото на дистрибутора. Ако не успеем да различим оригинала от ментето на пръв поглед, то с аромата няма как да сбъркаме.

30 милилитра парфюм в големите вериги е поне 80 лева. Големите марки работят с висококачествени съставки, които вдигат цената, а при фалшификатите се използват предимно евтини заместители.

Всеки сайт, който предлага парфюми, без да има физически магазин, е фалшив, допълват още търговците.