Къде отиват паветата и уличните настилки след усилените ремонти в София - под ключ в столичния квартал „Враждебна", където се съхранява историята на софийските улици. Там има бордюри, настилки, а до емблематичните жълтите павета са наредени и по-скромните им сиви събратя.

„Гранитен паваж, където се влага повторно в улиците гранитни бордюри и други материали, които могат да бъдат използвани повторно”, обясни зам.-кметът на София Любомир Христов.

През 70-те асфалтът е заливал паветата, но на някои улици те са оцелели и досега. Оттук ще тръгне и калдаръм, който да бъде вграден в района на Лъвов мост.

Една столична улица обаче се вдигна на бунт, за да запази паветата си - цар „Иван Асен втори". Кварталът е обявен за културен паметник, а хората не искат с асфалта да дойдат и пренасочените коли заради ремонта на „Цариградско шосе”. „Абсолютно невъзможно е да се превърне в дубликат на „Цариградско” тази малка уличка”, категоричен е Пейо Колев от сдружението „Да спасим нашата улица "цар Иван Асен II".

Пейо е израснал на тази улица. Първо тя е била покрита с пръст, а през 20-те години заради трамвая идват и паветата. „Така че павета винаги е имало тук, дори когато махнаха трамвая и стояха дълго време линиите, пак си стояха паветата”, обясни той.

Сивите павета имат пернишка връзка. След Освобождението прочути майстори от Пернишко са павирали улиците във всички краища на страната.