Оборудвани ли са междуградските автобуси у нас с предпазни колани и инструктират ли се пътниците за мерките за сигурност преди тръгване?
Кореспондентите ни във Варна и Бургас провериха какво се случва на автогарите в двата града.
Темата за предпазните колани беше повдигната след тежката катастрофа на магистрала "Тракия" преди ден.
В 12:30 на автогара Варна посрещаме произволно избран автобус на една от големите компании у нас, тръгнал от София 7 часа по-рано. Автобусът е нов – произведен преди 3 години и оборудван с колани.
"Като цяло светна лампа, който иска да си сложи колана. Имаше лампа, която уведомява, че има колани и трябва да се сложат", обясни Венцислав Стоянов.
Шофьорът обаче посочва, че никой не ги слага. Венцислав се оказа един от малкото използвали колани. Някой даже не бяха разбрали за наличието им.
Час по-късно очакваме автобус от столицата на друга компания на автогарата в Бургас. Той също е оборудван с колани, но също почти никой не ги беше ползвал.
Милена Иванова коментира, че не й е направен инструктаж за колани. Въпросът я смути, тъй като беше предпочела да не ползва колан, макар че при инцидент той би могъл да спаси живот.
"Може би наистина трябва да се провеждат инструктажи", посочи тя.
Тодор Петков, който е шофьор на автобуса коментира, че досега не е правил инструктаж. „На всяка седалка има колани, не мога да ги задължа да слагат", коментира той.
Според Закона за движение по пътищата, използването на коланите е задължително, ако превозното средство разполага с такива. Санкцията за пасажер е 50 лева. Шофьорът пък би трябвало да бъде глобен с по 50 лева за всеки пътник без колан.