Много неща са проблемни в здравеопазването, на първо място нормативният хаос в системата.
"Когато имате правила, които не са координирани с други, когато едни от тях блокират други и създават правен хаос, съответно и условия за търсене на отговорност, която по принцип не би следвало да се носи заради грешни нормативи, това е страшен проблем за системата. Ние успяхме да оправим част от този хаос". Това каза в предаването "Лице в лице" служебният министър на здравеопазването Илко Семерджиев.
По думите му другият много голям проблем е лошият модел на управление на финансите в системата.
"От 2000-та година досега средствата за здравеопазване са нараснали над 4 пъти, но здравните резултати не са нараснали 4 пъти. Проблемът идва от лошо, непрофесионално управление".
МЗ и НЗОК, както и общините и ведомствата, към които има лечебни заведения са отговорни за това управление, допълни той.
Илко Семерджиев обясни, че за времето на служебния кабинет са успели да възстановят договорното начало в системата т.е. тя вече не е от командно административен тип, а се сключват всяка година национални рамкови договори между БЛС и НЗОК, както и между Българския зъболекарски съюз и НЗОК.
"Колективният ум на колегията помага много за това здравеопазването да се развива. Командите и то едноличните не развиват здравната система, напротив, те я блокират и бяхме свидетели на доста негативни явления в здравеопазването, като се започне от лимити и се стигне до листи на чакащите", добави Семерджиев.
По думите му листите на чакащите вече намаляват.
"Лимитите вече не са на ниво болница до ниво клиника и чак до ниво легло, а се работи с тримесечни индикативни бюджети с 3% буфер за надскачане на този бюджет.
Старият модел казваше, че дори да има свободно легло в една болница, ако има лимит, който не позволява след 20-то това легло да бъде финансирано, болният започва да търси неизчерпан лимит и болница, която има все още възможност да приема пациенти.
И понеже не може да намери такава отива в листата на чакащите в НЗОК и когато му кажат, че някъде се е освободило легло, той отива там".
Нравите в „Пирогов” се успокоиха и той започна да работи много по-добре, каза министърът.
Той заяви, че на първо място смяната там е била предприета с оглед на огромните дългове , които са били натрупани – близо 25 млн. задължения.
Месечно болницата е задлъжнявала с между половин милион до 700 000 лв. За първи път миналия месец под управлението на проф. Балтов има баланс между приходи и разходи, каза още Семерджиев.
Той уточни, че не е уволнил проф. Миланов, а той само си е подал оставката.
„Аз го оставих в Борда на директорите, той сам заяви, че иска да напусне. Имаме резултат и този резултат е баланс на приходи и разходи за миналия месец. Нямаме дълг за първи път".
Общо болниците не стоят добре за 2016 г., обясни Семерджиев.
Размерът на дълговете им е около 509 мл. лв. за цялата година – незапомнена сума от 2000-та година насам - най-голямата, допълни служебният министър и поясни, че 419 млн. от тези задължения са на болници с държавно участие, а другите на болници с общинско участие.
Като пример за добро управление той посочи, директорът на болница „Св. Иван Рилски”, който той е възстановил.
По думите му откакто се е върнал д-р Дечо Дечев има баланс и няма генериране на дългове. Когато Дечев е бил директор преди 2 години, болницата му е била на печалба в размер на около 2 млн. лв., допълни Семерджиев.
Има изход от задлъжняването на болниците – доброто управление, коментира министърът.
На въпрос за болници, които закупуват скъпи апарати, които не се използват, Семерджив обясни, че в Министерството на здравеопазването има две структури, които се занимават подобни проверки – вътрешен одит и инспекторат. За цялата 2017 г. той е направил план за регулярни проверки, но през краткия мандат от 3 месеца имат над 10 извънредни проверки по такъв тип сигнали заради подобен тип поведение.
Болниците вече са започнали да предоставят оздравителните си планове и до края на март са получени голяма част от тях, април също ще продължат да постъпват. Така наследникът на Семерджиев в МЗ ще има много информация.
Семерджиев допълни, че има болници, които са изградили уникално добър капацитет и които поради лимитите през 2015 и 2016 г. не са имали възможност да лекуват хора.
Попитан за повдигнатото срещу него обвинение от прокуратурата, защото е искал да назначи човек, който е в конфликт на интереси в Агенцията по лекарствата, Семерджиев каза, че това не е вярно.
"Конфликтът на интереси се установява от специализиран орган, а не е въпрос на мятане в публичното пространство на такъв тип етикети.
Въпросния човек,за когото говорим, беше член на комисията по етика и на многоцентровите клинични изпитвания, т.е. той не се занимава с лекарства, той не е продавал лекарства, напротив – той е отговарял за оценката на тяхното качество, безопасност и ефективност. Фактът, че е бил на такава длъжност означава, че той няма конфликт на интереси", допълни Семерджиев.
Той поясни, че още не знае какво точно прави прокуратурата, привлечен е като обвиняем и чака да види какво ще е обвинението. По думите му това е някакво недоразумение и него го атакуват, защото си върши работата. Семерджиев отрече да е заплашвал дамата, която е подала сигнала.
На въпроса защо толкова е критикувал Москов, той каза, че едноличното управление и командното администриране не са добри неща за никоя система.
В коментар на открития уран във водата, служебният министър каза, че мерките които са взели правят пълна превенция на здравния риск.
„Има някъде превишаване на индикативните дози и тези превишавания не са особено големи, но въпреки това препоръчваме докато не се изчистят и слязат под нормите да не се ползва водата за питейни цели или за готвене. За хигиенни обаче няма никакви ограничения”.