Още един заместник-министър в социалното министерство е пътувал със самолетен билет за бизнес класа тази година. Това става ясно от отговор на ведомството на въпроси на bTV. Темата стана актуална, след като Росица Димитрова подаде оставка заради информацията, че е летяла луксозно до Ню Йорк по същото време, по което майките на деца с увреждания протестираха в цялата страна.
От министерството не казват за кой от останалите трима заместници става дума. Те са Зорница Русинова, Лазар Лазаров и Султанка Петрова. Няма подробности и за самата командировка. Самият Бисер Петков винаги е пътувал в икономична класа.
Опитахме се да се свържем със зам.-министрите. Успяхме да стигнем до контакт единствено със Султанка Петрова, която отрече да е пътувала за хиляди левове, платени от данъкоплатците.
На пътуване в бизнес класа, или първите няколко реда в самолета, имат право президентът, главният прокурор, омбудсманът, а от правителството – премиерът, вицепремиерите и министрите. Също и членовете на Конституционния съд, председателят на парламента, директорът на следствената служба и председателите на ВАС и ВКС.
Зам.-министрите могат да летят в бизнес класа по изключение (напр. когато полетът е над 5 часа).
До момента от МВР и от правосъдното министерство официално обявиха пред bTV, че техни представители не са пътували луксозно за командировки.
А защо е решено да се командирова Росица Димитрова на форума от високо равнище в Америка в последния момент? Отговорът – първоначално е отказано изпращане на представител, заради голяма натовареност покрай българското европредседателство, но след настояване на национално представените организации, и след питане в парламента, Димитрова е командирована.
Именно национално представените организации след това защитиха Росица Димитрова и се обявиха срещу исканията на протестиращите майки.
Съдът отмени сегашния размер на интеграционни добавки
А на фона на скандали, протести и оставки - ново изпитание за хората с увреждания. Съдът отмени начина, по който се изчисляват интеграционните добавки за транспорт и телефон. Причината - противоречи на закона, който казва, че размерът им трябва да е съобразен с индивидуалните потребности.
От социалната оценка зависи какво ще получи човекът с увреждане. Размерът на добавките зависи от гарантирания минимален доход. За транспорт например е 15 на сто от дохода или около 11 лева. Според съда това обвързване препятства упражняването на гарантирани права и свободи на хората с увреждания.
„Това е управленска грешка на държавата, която тя трябва да поправи сама, ако накрая стане така, че те не са ги получили поради бездействието на държавата, имат право да претендират някакво обезщетение”, коментира Хари Хараламбов, юрист към Съюза на слепите.
Казва, че след решението на съда, спешно трябва да се създаде нов ред за добавките. В противен случай засегнати могат да бъдат хората, на които им изтича социалната оценка или за първи път получават такава.
От социалното министерство уверяват, че са предприели спешни действия, с които ще се избегне риска хора с трайни увреждания да не получат добавки.