Християните по света – православни, католици и протестанти, почитат библейските събития в петия ден на Страстната седмица. Денят, в който след предателството на Юда и присъдата на Пилат, Христос е разпнат на кръст.
Патриарх Неофит оглавява последованието на Опело Христово в столичния храм „Св. Неделя”. Освен български патриарх, Неофит е софийски митрополит, затова днес служи в този храм.
Разпети петък е тъжен ден за християните, защото те съпреживяват Христовите мъки и земната му смърт.
По-рано днес тук, както и във всички православни храмове, духовниците изнесоха плащаницата, която символизира гробът на Спасителя и платното, с което е бил покрит след свалянето му от кръста.
Вярващите минават под него, за да се поклонят със смирение пред мъките на Христос, изкупил със саможертвата си греховете на цялото човечество.
Защо в православната традиция Разпятието не се изобразява натуралистично, както при католиците?
В най-тъжния ден ние състрадаме и оплакваме кръстната смърт на Исус Христос, но при православните икони, тя е изобразена символично, а не натуралистично.
„Не акцентират върху плътта, а върху символиката, тъй като основното събитие не е смъртта на плътта, а очакване на Възскресението”, обяснява доц. Ралица Русева, уредник на криптата на храм-паметника "Александър Невски".
Православният канон изисва от иконописците различен от експресивния подход на готическата традиция в католицизма.
„При нас акцентът е винаги върху оптимизма, вярата в спасението, а не върху страданието и смъртта”.
Върху кръста, на който е разпнат Христос, се изписва присъдата му, но много често в православието надписът върху Разпятието е различен.
„Цар на славата, тъй като Христос побеждава смъртта и се превръща в цар на славата”.
В храма кръстът има още едно специално предназначение.
В миналото иконите с Разпятието на Исус Христос най-често са били двустранни и са се изнасяли по време на литийните шествия за църковните празници.