Гражданската отговорност за рецидивистите на пътя може да надхвърли и 2000 лева с въвеждането на системата Бонус - Малус. Новото ръководство на Комисията за финансов надзор преработва и скалата, и правилата за застраховката. Предвижда се да бъде по-скъпа за системните нарушители и по-евтина за изрядните шофьори.

От комисията са категорични, че новите правила ще влязат в сила от следващата година, макар че в края на миналата бяха оттеглени след сериозно обществено недоволство. Тогава се предвиждаше нарушенията да вървят с автомобила, шофьора и собственика на колата. Сега обаче автомобилът категорично няма да наследява греховете на старите собственици.

Според старата скала тежките нарушения можеше да оскъпят задължителната застраховака до 400%. А отстъпките достигаха до 25%. Обмисляната нова скала не изключва възможността поскъпването да е и 700%, което при базова цена на застраховката около 300 лева означава - гражданска от 2100. Отстъпките за изрядните също може да са по-големи. Те обаче не може да са равни на наказанията. Иначе системата няма да е финансово стабилна.

Греховете на шофьора ще бъдат най-вече отчетени на самият шофьор. Възможно решение е ако предоставим автомобила на друго лице, извършените нарушение от това друго лице да се пренасят и върху собственика. А скалата с наказанията може да скочи и драстично.

„Може ли да е 700%? Може да е 700%. Въпросът е това да е обосновано и аргументирано”, смята Венелина Томова от Комисията за финансов надзор.

В комисията обмислят да има и изключения, така че ако се наложи някой да ви закара до болницата без предварително да е вписан в списъка, да може да го направи. Вписването в талона на колата на хората, които могат да я управляват ще е твърде тежка процедура смятат експерти.

„Много внимателно да се прецизират нарушенията, за които още се минава в по-горен клас. Основните трябва да бъдат нарушения за скорост, за алкохол - не трябва да има за неспазване на дистанция, за неправилно изпреварване, за обратни маневри”, смята Владимир Тодоров.

Според различни прогнози новата система би намалила нарушенията на пътя с 10-15 процента, а оттам и броя на катастрофите. В първата година когато заработи новата система за гражданската отговорност всички шофьори ще започнат на чисто и няма да се имат предвид предишните им нарушения