ПП-ДБ са основният претендент за второто място в тези избори. В сравнение с техния конкурент за втората позиция, „Възраждане“, ПП-ДБ има същественото преимущество да разполага с по-значителен електорален резерв, който при мобилизация може да гарантира безпроблемно второто място на коалицията.
Това полазва анализ на „Галъп интернешънъл“ за състоянието на предизборната кампания и на политическите сили през първите 10 дни.
Според "Галъп" има липса на единна кампания с единна стратегия, единни послания и визия.
От една страна, „Продължаваме промяната“, чиито кандидати доминират кандидатските листи, поддържа своята по-радикална линия, примесена с познатото „месианско“ говорене в категориите „добри сили – тъмни сили“. От друга страна, „Демократична България“ и нейните лидери имат доста по-обрано и умерено поведение и послания, което оставя повече поле за следизборни маневри и преговорни възможности.
Коалицията определено има потенциал да възвърне част от изгубените на предходните избори гласове. Целият въпрос е дали очертаните дисбаланси и разфокусиране на кампанията, както и фактори като разочарование от тяхното включване в предходни коалиционни формати, няма да попречат на това, пише още в проучването.
„Възраждане“ се позиционира като основен конкурент на ПП-ДБ за второто място, но е изправена пред две ограничения и един стратегически проблем.
Първото ограничение се състои в това, че „Възраждане“ води своята кампания в познатите коловози – остри атаки срещу проевропейската и прозападна политика на България. Това им поставя своеобразен електорален таван.
Второто ограничение е наличието на по-малки формации в същата политическа ниша, които се опитват активно да привличат разочаровани симпатизанти. Големият стратегически проблем за „Възраждане“ обаче е геополитическият „санитарен кордон“, който прегражда пътя им към евентуално пряко участие във властта, дори и при хипотетичен изборен успех, пише ще „Галъп“.
ГЕРБ-СДС – кампания с образа „партия победител“
Кампанията на ГЕРБ-СДС излъчва умереност и управленско самочувствие, пише в анализа на „Галъп“ за първите дни от предизборната кампания.
Партията изглежда монолитна, а нейният лидер, Бойко Борисов, е поел активна роля в кампанията. Полагат се усилия още на този етап от кампанията да бъде изграден образа на ГЕРБ-СДС като „партия победител“, която трябва да има водеща роля при съставянето на редовно правителство, показват данните на анализа.
За ГЕРБ избирането на правителство след изборите има огромно значение, защото в противен случай има опасност от разочарование и ерозия в техния електорален корпус. В същото време, все още неясните перспективи за сформиране на парламентарно мнозинство, което да излъчи правителство, очевидно вече ги мотивират за някои колебливи заявки за по-широко парламентарно взаимодействие в сравнение с тристранното сътрудничество по време на т.нар. „сглобка“.
В партийните листи е включен опитният управленски екип на формацията. Новият акцент с включването на успешните кметове на големи центрове, като Бургас, Пловдив, Стара Загора, вероятно цели и допълнително отваряне на партията към периферни електорални групи, но в същото време е и симптом за ограничени кадрови ресурси и е възможно да доведе до надграждащ ефект в кампанията.
Кое от двете ще е с повече подкрепа - ДПС-Ново начало или АПС на Доган?