Нови забрани и поредни промени в Закона за движението по пътищата готвят депутати, само една година след поредната, последна засега промяна на този закон. Глоби за пияни пешеходци, забрана на млади шофьори да карат на магистрала и още екзотични предложения се чуха през последните седмици.
На фона на идеите за нови закони, някои от съществуващите масово не се прилагат. Пътен знак Б27 забранява престоя и паркирането. С просто око се вижда, че знакът се нарушава повсеместно, а това масово нарушаване намалява капацитета на улиците на София с около 50%.
Въпреки няколко хилядите такива знака само в столицата, знак Б27 има само теоретична стойност, защото на практика не се спазва.
Превишената скорост е основната причина за катастрофи със загинали на пътя. Борбата с най-опасното нарушение на Закона за движение по пътищата е далеч от спечелване и каращите лудо са навсякъде около нас.
Спирането на по-малко от 5 метра от кръстовище е забранено от закона, но малко са кръстовищата в София, където няма такъв нарушител.
Паркирането на автобусна спирка е забранено, но малко са спирките в София, където автобусите могат да спрат до бордюра и да вземат трудноподвижен пътник. Винаги има паркирали коли.
Преди две години Любомира Колчева и фондацията „Екообщност" започват инициативата „В кой е топката". Целта им е да направят София по-справедлив град, като накарат полицията и общината да прилагат Закона за движение по пътищата и да освобождават непроходимите тротоари от паркирали автомобили.
В крайна сметка и КАТ и общината признали, че капацитет да прилагат всички закони и забрани няма. „Аз мисля, че ние имаме закони, но не можем да вкараме законите в действие. Институциите, които трябва да ги приложат, не могат да се справят със задачата”, коментира Любомира Колчева от фондацията „Екообщност".
Любомира вярва, че прилагането на съществуващите правила трябва да е приоритет за властите, защото дори елементарни правила се нарушават масово и безнаказано. Дори в столичния квартал „Лозенец”, където има празен подземен паркинг, колите продължават да паркират върху тротоарите.
„За мен при нас създава една лоша практика на обезличаване на законодателния процес. Хората като знаят че има закони, но те самите не ги спазват, това някак си обезценява нормотворчеството. Смятам, че за да си пазим държавност и гражданственост, трябва да мислим за това да са ни качествени законите”, категорична е Любомира Колчева.
При последната промяна на Закона за движение по пътищата миналата година беше решено колите на пияните водачи да бъдат отнемани за срок от един месец. Повече от година след приемането на закона не е известен случай на отнет автомобил от пиян водач. Имаме ли нужда от още правила, които да не спазваме?
„Не знам до колко преди писането на закони се правят качествени проучвания. Аз бих започнала с анализ защо нещото, което имаме, не работи. Институциите в някои случай страдат и от липса на човешки ресурс, за да се справят с всички нарушения”, коментира Любомира.
Законът за движение по пътищата е променян 29 пъти и едва ли има участник в движението, който е в течение с всички правила. Сегашният парламент се готви за поредна порция нови закони. Предложенията на депутатката от БСП Татяна Буруджиева да се въведат проверки и глоби за пешеходците, употребили алкохол и забрана придвижването с велосипед по улиците, са сред най-ексцентричните идеи.