Днес е ден на национален траур заради трагичната катастрофа с автобус край Своге, при която загинаха 17 души. 48 часа след инцидента вече има обвиняем – това е шофьорът на катастрофиралия автобус с екскурзианти Григор Григоров.
Според прокуратурата, по непредпазливост, той е причинил смъртта на повече от един човек.
Григоров е нарушил правилата за движение по пътищата, като е шофирал с повече от разрешените 40 км/ч. Това сочи автотехническата експертиза на тахо шайбата на автобуса.
Григоров е под стража в болницата за 72 часа. Най-късно в сряда там ще бъде гледано и искането на прокуратурата за постоянното му задържане под стража.
Днес автобусът беше изтеглен от мястото на инцидента за нови огледи, които се очаква да хвърлят повече светлина върху разследването. Беше направен оглед и на целия участък, в който стана катастрофата.
Независими експерти също започнаха разследване на инцидента. Според тях сцеплението на асфалта е слабо.
Мантинелата също била разположена на грешно място – вместо до пътя и да пази пешеходната зона, тя е сложена навътре. Така автобусът се удря в бордюра и почти я прескача.
От пътната агенция коментираха експертизата, като казаха, че мантинелата не може да спре такъв тип товар.
Само преди дни в същия участък в мантинелата се забиват товарни камиони.
Междувременно следователи влязоха в сградата на фирма „Трейс груп”, която е отговаряла за ремонта на трасето. Разследващите пристигнаха следобед в сградата на строителната фирма и изнесоха документация. Строителите са оказали пълно съдействие, обясниха от фирмата.
От март до юли месец фирмата изпълнител на обекта е уведомявана пет пъти за проблеми с трасето, като ремонтът е трябвало да бъде извършен до 15 август. Следващата стъпка на държавата е по съдебен ред да принуди фирмата да направи ремонта за собствена сметка.
Трасето е пуснато предсрочно през 2014 г., а акт 16 му е издаден през 2016 г., обясняват в писмено становище от „Трейс груп”. Фирмата отрича причините за катастрофата да са в некачествено извършен ремонт.
В писмото си до медиите и по-рано пред БНР от ръководството на фирмата заявиха, че цялата техническа спецификация, включително типа асфалт и цената му, са одобрени от Пътната агенция. Поради тази причина прокуратурата проверява и кои длъжностни лица от АПИ през 2016 г. са приели този участък.
През нощта на катастрофата от регионалното министерство бяха на противното мнение за състоянието на пътя. Те твърдяха, че настилката не е нарушена.
През годините са подавани десетки сигнали за некачествената настилка. Според черната статистика за 12 месеца на това място има осем тежки катастрофи с един загинал и шестима ранени.
От Пътната агенция твърдят, че няма основания да затворят изцяло пътя. Обяснението им е, че са поставили знак, че отсечката е опасна и са ограничили скоростта до 40 км/ч.
През целия ден близки на загиналите оставяха на мястото на инцидента цветя в тяхна памет.