Бум при онлайн пазаруването тази година. Индустрията отчита рекордните близо 2 милиарда евро оборот. 

Това означава ръст с близо 20% или увеличение с около 1 милиард евро за три години. 

Продажбите през 2020 г. са били под милиард. Потребителите у нас връщат сравнително малък дял от закупените стоки - малко над 8%.

Средният процент отказани поръчки в Евросъюза е около 20%. Рекордьори са в Съединените щати, където почти всяка трета поръчка е върната.

Макар че ги срещаме в мола Иванеса и Николай казват, че предпочитат да пазаруват онлайн.

“Най-често козметика ме изкушава с големите намаления - както за мен, така и за подарък”, каза Иванеса Иванова.

“В моловете със сигурност се правят необмислени покупки. Онлайн имаш повече време да го разгледаш, да го обмислиш”, обясни Николай Паскалев.

И двамата забелязват, че по-често се отказват от онлайн покупките си. Търговците пък отчитат - потребителите най-често връщат дрехи и аксесоари.

“По време на Коледа се взимат и много емоционални решения, така че наблюдаваме ръст на поръчките с право на връщане в 14-дневен срок”, обясни Жанет Найденова от Българска Е-комерс Асоциация.

Големият избор променя поведението на пазаруващите. “Започват проучването на устройство, минават през магазина, след това изпробват нещо, а вечерта могат да завършват поръчката си онлайн”, каза Найденова.

За да не прекаляваме с шопинга - психолози съветват: да помислим от какво имаме нужда, а не какво искаме.

“Това осъзнаване на нуждите води до задоволяване. Дали имам нужда от седем палта, или искам да притежавам седем палта, е един прост пример за това как да различм нуждата от искането”, обясни психологът Ина Антонова. 

Антонова припомня, че понякога празничният дух изкривява усещанията ни. “Тези светлинки ни призовавават към това да се отпуснем, да сме по-безотговорни на финансовата страна на нещата. Закупуването на предмети е свързано с доставянето на удоволствие. Когато то расте, ние ставаме все по-безотговорни към последствията”, добави психоложката.

Съветът на психолога - да губим по-малко време в пазаруване и да отделяме повече време на  близките си хора и хобитата си.