Тази година се наблюдава задържане и дори спад в оборота на предпразничното пазаруване, съобщават от Българската ритейл асоциация.
Между 10-15% се отчита спад в продажбите спрямо предколедното пазаруване през 2022г. Това обаче важи за по-луксозните стоки. При средния ценови сегмент продажбите са каквито са били миналата година. Ръст се отчита обаче при ниския ценови сегмент.
За подаръци сме похарчили между 200-400 лева, казват от асоциацията, което не се различава от бюджета, който сме отделили миналата година.
Някои правят покупки и в последния момент. Повечето споделят, че по-големите подаръци са поръчали онлайн още преди месец, а за последния момент са оставили по-символичните покупки от физическите магазини.
„Имаме доста работа. Хората пазаруват страшно много книги. Няма значение дали е за малки деца, дали е 20-30 годишни, но хората масово се ориентират към книгите на хартиен носител и това може много да ни радва“, каза Полина, управител на книжарница.
От Асоциацията "Активни потребители" казват, че в последните години забелязват по-ниски цени, които започват от Черния петък и се задържат до Коледа.
„Винаги има риск в последните два дни преди празниците да има на места завишение на някои цени, особено при някои хранителни продукти в някои населени места“, обясни Богомил Николов от Асоциацията "Активни потребители".
Законът казва, че потребителите имат 14 дни, за да върнат дадена стока в онлайн магазините. За физическите магазини няма определен срок. Търговецът сам решава какъв да бъде той.