Австрия на проверка в България заради Шенген. Малко повече от месец след като Виена ни каза "не", федералният канцлер провери на място как пазим външната граница на Европейския съюз.
Заедно с президента Румен Радев, Карл Нехамер огледа от военен хеликоптер и по земя браздата с Турция, както и помещения за задържане на нелегални мигранти.
Австрия ще лобира пред Европа да получим 2 млрд. евро за укрепване на границата, стана ясно след инспекцията. С хеликоптер „Кугър“ президентът Румен Радев показа на австрийския канцлер Карл Негамер как България пази границата на Европейския съюз с Турция.
България е сама на първа линия в тази мисия , каза Румен Радев и заяви че ще постави въпроса с членството ни в Шенген на всяка лидерска среща на ЕС. От своя страна австрийския канцлер заяви че България пъъво трябва да повиши техническата охрана и ще настоява за това пред ЕК.
Гвардейци посрещнаха австрийския канцлер в Пловдив. С хеликоптер „Кугър“ президентът Румен Радев показа на Карл Нехамер как България охранява външната граница в Европейския съюз. Близо два часа бяха във въздуха.
Румен Радев обясни, че през последната година миграционният натиск се е увеличил, мигрантите са по-агресивни, а български полицаи загинаха. България обаче е предприела мерки.
„Изправени сме пред мощна добре организирана мрежа за трафик на мигранти с центрове и клонове в различни държави от ЕС. Не малко от трафикантите, които залавяме у нас, са граждани на други държави-членки на ЕС“, заяви Румен Радев.
„Искам да изкажа най-сърдечни съболезнования на близките на българските гранични служители, които са загубили живота си в изпълнение на служебния си дълг. Защитата на българо-турската граница реално е и защита на границата на Австрия“, каза канцлерът на Австрия Карл Нехамер.
Австрия ще настоява пред Европейската комисия България да получи помощ от 2 млрд. евро за укрепване на границата.
„Тези пари ще бъдат за закупуване на усъвършенствани средства за наблюдение на границата, за хеликоптери, за високопроходими превозни средства, за термокамери и камери за нощно виждане. Тук ние заставаме напълно на страната на България“, обясни Карл Нехамер
Подкрепа за членство на България в Шенген обаче засега няма.
„Първото, което трябва да направим, е да укрепим защитата на границата, след което да имаме реален резултат, т.е. да намалеят установените мигранти във вътрешността на шенгенското пространство особено тези, които за първи път се регистрират като такива“, допълни Карл Нехамер.
В същото време Шенген е в криза, обясни той.
„Споря с него за следното: това, че Шенген не функционира в Централна Европа, не означава че България и Румъния трябва да стоят извън Шенген. Не е справедливо, защото от това губят и нашите икономики“, отбеляза Румен Радев.
Амбицията на президента е България да се присъедини към Шенген през октомври. Въпросът за членството ни ще бъде поставен и на срещата на лидерите на ЕС през февруари. А Румен Радев се обърна към австрийските медии с думите: Ние не обещаваме нулева миграция, но правим най доброто, което можем.
От координационния център на „Граничната полиция“ в Елхово Нехамер отлетя за София за среща със служебния премиер Гълъб Донев.
Присъединяването към Шенген остава приоритет за България. То ще осигури по-силно икономическо сътрудничество, но също и по-добра защита на външните граници и това е в интерес на целия Европейски съюз, заяви министър-председателят Гълъб Донев след срещата си с австрийския канцлер.
Премиерът Донев изрази надежда, че днешното посещение на австрийския канцлер у нас ще допринесе за положително развитие по тази важна не само за България, но и за Австрия и ЕС като цяло тема.
Границата ни с Турция е дълга 259 километра. Тя е най-късата държавна граница на България и е външна за Европейския съюз. По нея са изградени три контролно-пропускателни пункта – Капитан Андреево, Лесово и Малко Търново. Най-натовареният е "Капитан Андреево–Капъкуле".
С началото на мигранския поток през 2013 година страната ни започна изграждането на защитно съоръжение, което беше завършено четири години по-късно.
Оградата е с дължина 234 километра и струва над 230 милиона лева, а през годините нееднократно ви показвахме компрометирани участъци по протежението й.