Наближава Великден. С празника част от работещите очакват и бонус към заплатата. Дали фирмите планират да зарадват служителите си и с колко, ето какво показа проучване на Асоциацията на индустриалния капитал по поръчка на bTV.

Бонуси ще има в 45 на сто от фирмите у нас. В компаниите, където мениджърите са решили да дадат допълнително пари за празника, те са обвързани с резултатите на компанията.

В какви размери ще бъдат бонусите?

Най-много фирми ще раздадат до 200 лева на служителите си. Тези, които могат да си позволят суми над 500 лева, са сравнително малко, показа проучването.

В една фирма – оператор на ваучери, служителите ще получат бонус от 90 лева. Той ще бъде под формата на ваучери за храна.

Иван Духалов казва, че и в предишните фирми, в които е работил, Великденското възнаграждение е било традиция:

„Това е нещо, което ми дава допълнителен стимул и мотивация и на мен като служител да бъда отдаден на компанията си”, Иван Духалов.

Мениджърите в компанията ще раздадат бонус в еднакъв размер на всички служители.

„Това е един от начините, по които ние награждаваме служителите си и ги правим по-лоялни и по-ангажирани в работата”, заяви Виктор Косконел.

А в една верига магазини за детски стоки 340-те служители също ще имат бонус за празника – ваучери на стойност 60 лева. Повечето хора като Маргарита вече имат планове за какво ще ги похарчат: 

„За празника ще има подаръци за децата, за вкъщи нещо, всеки един допълнителен приход е добре дошъл и винаги очакван”, каза Маргарита Проданова.

В трудовите договори на персонала няма ангажимент от страна на работодателя да дава Великденски бонуси, но въпреки това той се стреми всяка година такива да има:

„Това не е бонус за постиженията в работата, това е обект на други бонуси, които те получават всеки месец или на тримесечие, това е просто жест за Великден – всеки трябва да има нещо на масата – агне или кой каквото обича”, заяви Мариян Колев.

От Асоциацията на работодадетите отчитат, че Великденският бонус не е популярен, колкото коледния у нас:

„Великденският празник е в началото на годината и всеки се притеснява как ще завърши годината и в началото се оптиват да намалят разходите, докато в края са ясни финансовите резултати и могат да бъдат премирани работниците и служителите”, коментира Добрин Иванов.

Това предопределя и сравнително по-ниския размер на Великденските бонуси.