В Гърция от 1 януари всяко ново такси трябва да е електромобил. Правителството ще дава субсидии за лизинг.
Мационален план предвижда до края на 2030 г. в южната ни съседка да има 100 хиляди пункта за зареждане на електрически превозни средства.
Костас Мандас шофира такси в гръцката столица Атина вече 30 години. На прага на 2026 г. се сблъсква с ново предизвикателство - да смени автомобила си с електрически. „През 1995 г., когато си купих лиценза за такси, това струваше 50 милиона драхми, тоест 150 хиляди евро. Днес този лиценз е около 120 хиляди евро, отделно колко ще ти струва автомобила? И коя банка ще ти даде такъв заем днес?“, пита Костас.
Таксиметровите шофьори в цяла Гърция спряха работа за 48 часа, заради нов закон за климата, съгласно който след 1 януари 2026г новите таксита, които се регистрират в Атина и Солун, трябва да са с електрическо задвижване. Такъв национален протест е имало последно през 2003г.
Само в гръцката столица такситата са 14 700, а честа практика е едно такси да се дели между двама шофьори на смени. Голяма част от тези таксита скоро трябва да бъдат подменени, заради премината допустима възраст.
„От 1 януари 2026 г. ще трябва всяко ново такси, което бъде регистрирано, дори да е употребявано, да бъде електрическо такси, което е непосилно за шофьора, а липсва и инфраструктура. Защо в същото време цяла Европа въвежда това от 2030 и 2035 г.?“, коментира Парис Орфанос Генерален, секретар на Синдиката на таксиметровите шофьори в Атина (SATA)
В Гърция от години има програми за подпомагане при закупуване на електрически автомобил. Условието обаче е да имаш лиценз. Повечето шофьори обаче карат с чужд лиценз, чийто наем на ден върви по 50 евро.
„Тук сега са казали, че който има един и половина лиценз, може да вземе електрически автомобил, но това си остава голям проблем, когато с един лиценз работят двама души – кога ще го заредят този автомобил? Трябва да плащат допълнително за бързо зареждане. За да работя като шофьор първо си плащам сам осигуровките –13-14 евро, плащам 50 евро на ден за лиценза, което означава, че имам разход от 100 евро на ден, за да работя като такси. След това е горивото“, посочи Костас, изчислявайки, че му е необходим дневен оборот над 170 евро, за да не е на загуба, а за 8-часов работен ден това е непосилно.
„Сина ми е собственик на половин такси. Имаме и дългове. Не стигат парите за нищо, нито за сервиз, нито за децата, за занималня, банките, данъците, а и искат да ги направят такситата електрически. С какви пари? Ние купихме на сина ми половин лиценз за 35 хиляди евро преди 26 години“, каза Ставрула, майка на таксиметров шофьор.
От синдиката на таксиметровите шофьори смятат, че няма достатъчно места, на които шофьорите да зареждат такситата по време на смяна. „Да не забравяме, че таксито обслужва обществото и е един вид обществен транспорт. Този човек, който избира да вземе такси, за да отиде на работа, за да отиде в болница, трябва да пътува по-безопасно, по-бързо и по-икономично“, каза Парис Орфанос.
Действията на гръцкото правителство са за по-бърз преход към икономика с по-ниски емисии, а тези, които ще получат субсидии ще бъдат определени въз основа на европейските критерии за доход, но едва ли този преход ще бъде плавен за гърците.
Последвайте ни за още актуални новини в Google News Showcase
Последвайте btvnovinite.bg във VIBER
Последвайте btvnovinite.bg в INSTAGRAM
Последвайте btvnovinite.bg във FACEBOOK
Последвайте btvnovinite.bg в TIKTOK


