3,5 милиарда лева ще са нужни за подновяване на маркировката и обезопасяването с мантинели на първокласните пътища в България. Това сочи доклад на Пътната агенция, поискан от Европейския център за транспортни политики.

Около 25-30% от обезопасителните мантинели у нас са морално остарели и покрити с ръжда. Те се нуждаят от спешна подмяна, но парите не достигат.

https://btvnovinite.bg/bulgaria/mantinelite-u-nas-ostareli-njakoi-sa-oshte-ot-socialistichesko-vreme.html

Ако обезопасителните съоръжения са изрядни, инциденти като този от 12 юли могат да бъдат избегнати. Тогава камион скъса мантинелата на 160-ия километър на магистрала „Тракия“ и се вряза в насрещното движение. Ударът бе фатален за петима души.

Въпреки че не мантинелата е причината за катастрофата, последващите огледи на пътни експерти показват, че тя не е била в изправност.

https://btvnovinite.bg/bulgaria/sled-tezhkata-katastrofa-na-am-trakija-api-zapochva-remonti-na-mantinelite.html

„Наши проучвания показаха, че това се получава поради твърде остарели обезопасителни системи. На места заварваме съоръжения на повече от 30 години“, коментира Диана Русинова, експерт от Европейския център за транспортни политики.

Тя изисква и справка от АПИ какви са заложените бюджети за обезопасяване на пътищата.

„Отговорът беше направо потресаващ за нас. Всъщност бюджет за пътна безопасност няма нито една държавна институция в момента в България, а ние очакваме да има пътна безопасност. Няма как да се случи“, уточни Русинова.

От Пътната агенция компенсират липсата на средства за обезопасяване от парите за ремонти.

https://btvnovinite.bg/predavania/tazi-sutrin/georgi-terzijski-predvizhda-se-remont-na-am-trakija-v-uchastaka-s-ogranichenie-na-skorostta-zaradi-nastilkata.html

„92 милиона са разходите през последните три години, като те поетапно се увеличават. За съжаление ограничението ни от гледна точка на бюджет не ни позволява в пълен размер да го правим“, обясни инж. Иван Досев, член на УС на АПИ.

Пълният размер на необходимите средства в действителност е 38 пъти повече. Парите са не само за мантинели, въпреки че този елемент е най-скъп. Разходите за маркировката, знаците, ограничителните системи за пътища и косенето на храсти и дървета също трябва да бъдат покрити.

Пътните експерти от Европейския център за транспортни политики ще настояват и за среща с премиера Бойко Борисов, за да може да бъда отпуснати поне част от средствата и от нужните 3,5 млрд. лева.

Дали в новия бюджет ще има отделени пари за пътна безопасност – предстои да разберем.