Георги Мишев, Доктор в областта на културно-историческото наследство
Традиционната култура казва, че света около нас и видимият, но и невидимият си имат правилата и ние трябва да имаме познанието, за да знаем нишката накъде да я дърпаме.

„За да има социум, за да има социален живот, за да има култура, трябва да има някакви правила на живот. Обикновено тези правила на живот са свързани със сложна система от събрани и позволения. Змеят е много тясно свързан с тъкачеството като женска дейност в фолклорните представи. Вярва се, че змеят отива да залюбва моми, най-вече моми или млади невести тогава, когато те тъкат. В древните култури самият свят, самият Космос се оподобявал на една тъкан“, каза каза проф. дин Диана Радойнова, професор по антропология в Университет "Проф. Асен Златаров" - Бургас.

Снимка: bTV

Тя обясни, че в тази тъкан се събират доброто и лошото, бялото и черното.

„Хубавото и злото се сплитат помежду си в една единна тъкан. Затова самото създаване на тъкан, самото тъкане във фолклорните култури се смятало за свещена дейност. И оттам се вярвало, че не бива и не може да се тъче кога да е. Във вторник и в петък никога не се тъче. Защо? Защото това са лошите дни в фолклорната култура. Ако жената тъче в тези дни, т.е. ако тя се опитва правилно да структурира света в тези лоши дни, то няма да се получи. Как няма да се получи? Ще се появи змеят, който ще дойде, ще я залюби и в един момент ще я замъкне в пещерата си или ще я разболее. Защото тук пък вече казваме другият аспект на змейската любов – разболяването. Нали?“, обясни Радойнова.

Мома, която е залюбена от змей или момък, залюбен от змейца, те се разболяват.

Вижте още във видеото.

Изберете магазин

Разгледай онлайн нашите промоционални брошури

Цените са валидни за периода на акцията или до изчерпване на наличностите. Всички цени са в лева с включен ДДС.
Advertisement