Георги Мишев, Доктор в областта на културно-историческото наследство
Традиционната култура казва, че света около нас и видимият, но и невидимият си имат правилата и ние трябва да имаме познанието, за да знаем нишката накъде да я дърпаме.
„За да има социум, за да има социален живот, за да има култура, трябва да има някакви правила на живот. Обикновено тези правила на живот са свързани със сложна система от събрани и позволения. Змеят е много тясно свързан с тъкачеството като женска дейност в фолклорните представи. Вярва се, че змеят отива да залюбва моми, най-вече моми или млади невести тогава, когато те тъкат. В древните култури самият свят, самият Космос се оподобявал на една тъкан“, каза каза проф. дин Диана Радойнова, професор по антропология в Университет "Проф. Асен Златаров" - Бургас.
Тя обясни, че в тази тъкан се събират доброто и лошото, бялото и черното.
„Хубавото и злото се сплитат помежду си в една единна тъкан. Затова самото създаване на тъкан, самото тъкане във фолклорните култури се смятало за свещена дейност. И оттам се вярвало, че не бива и не може да се тъче кога да е. Във вторник и в петък никога не се тъче. Защо? Защото това са лошите дни в фолклорната култура. Ако жената тъче в тези дни, т.е. ако тя се опитва правилно да структурира света в тези лоши дни, то няма да се получи. Как няма да се получи? Ще се появи змеят, който ще дойде, ще я залюби и в един момент ще я замъкне в пещерата си или ще я разболее. Защото тук пък вече казваме другият аспект на змейската любов – разболяването. Нали?“, обясни Радойнова.
Мома, която е залюбена от змей или момък, залюбен от змейца, те се разболяват.
Вижте още във видеото.