Нова порция шокиращи разкрития за самолетната катастрофа в Алпите. Вторият пилот Андреас Лубиц имал психично заболяване и го е крил от всички. В деня на трагедията той е трябвало да бъде в болничен, но все пак се качил на самолета.
Германската прокуратура обяви, че Андреас е имал болничен лист, който е намерен скъсан при обиска в неговото жилище.
Световните агенции разпространиха новината, че вторият пилот само преди две седмици е бил хоспитализиран в университетската болница в Дюселдорф, но не във връзка с лечение на депресия.
От клиниката в Дюселдорф потвърдиха, че са приели Лубиц на 10 март за изследвания, но отрекоха той да е бил там заради депресия.
Малкото германско градче Монтабаур осъмна под обсада
Домът в Монтабаур, в който израства Андреас Лубиц в и днес остана затворен. Родителите му - банкер и музикантка все още са във Франция на мястото на злополуката.
Жена от града, която кара такси, обяснява, че семейството е много мило, а самият пилот е бил много възпитан.
При обиск на семейната къща и на жилището на Андереас в Дюселдорф откриха скъсан болничен лист.
„Иззети са документи с медицинско съдържание, които говорят за съществуващо заболяване и съответно предприето лечение. Сред тях са скъсани болнични листове, издадени наскоро - един от тях дори в деня на катастрофата. Този факт подкрепя извода от предварителното разследване, че покойният е скрил заболяването от работодателите и от колегите си”, коментира прокурорът Кристоф Кумпа.
В деня на злополуката Андреас е трябвало да си остане у дома. Според непотвърдени информации документът е изписан от психиатър. Официално прокуратурата засега не съобщава диагнозата. Предполага се, че пилотът е скрил болестта си, за да не загуби работата си. Според колегите му обаче той не е трябвало да лети в това състояние.
„Човек с болничен лист няма работа в пилотската кабина. Той е трябвало да си остане у дома”, смята говорителят на Асоциацията на германските пилоти Маркус Вал.
В родния град на Лубиц хората са объркани и отбягват медиите.
До преди ден Андреас е една от жертвите на катастрофата, от 24 часа е обявен за неин извършител. Мотивите и аргументите все още не са достатъчно ясни.
В сърцето на събитията - Сен лез Алп във Франция
Във Френските Алпи, до възможно най-близкото до катастрофата място, продължават да идват близки. Продължава и събирането на отломките - всяка в отделно пликче.
Започна и идентифицирането на телата, като се налагат ДНК тестове. Разпознаването ще продължи дни.
Издирвателната операция продължава. В нея участват стотици пожарникари, военни, жандармеристи, лекари.
Всички обществени служби и граждани в провинция Алп дот Прованс са като мобилизирани и се чувстват ангажирани и съпричастни.
Всички се чувстват съпричастни и искат да помогнат.
„Някои от роднините заминаха, но други предпочетоха да останат и сега са горе в Сейн”, казва полицай.
„Тази версия с помощник пилота е невероятна. Много дълбоко трябва да се замислиш, за да разбереш някого, който е решил да направи такова нещо. И защо самолета пада толкова бързо”, пита един от жителите на градчето.
„Хиляди хора от района искат да помогнат и да подслонят пристигащите роднини. Днес тук се проведе религиозна служба, за да намерят утеха роднините”, обясни Партисия Уилерд, префект на провинция Алп дот Прованс.
Промяна на процедурите
След тежката катастрофа редица авиокомпании променят процедурите си с цел безопасност - няма да се допуска в пилотската кабина да остава само един човек.
Преди да се качи в пилотската кабина всеки пилот преминава през задълбочено и скъпо обучение. Бъдещият пилот е подложен на медицински и психологически тестове.
Психотест се прави при първоначално сертифициране и след това всяка година се минава през медицински център и беседа с психолог.
Няколко авиокомпании още днес въведоха правилото за двама души в пилотската кабина. Други, като националния ни превозвач, са въвели това изискване още преди години. От 2002 г. на самолетите му, ако един от пилотите трябва да излезе, в кабината задължително влиза старшата стюардеса.
„Да се предотврати евентуално изпадане на останалия в кабината пилот в състояние, което не му позволява да завърши полета безопасно”, обяснява пилотът кап. Йовко Йоцев.
Срещаме се с авиационния психолог Елена Пенчева. Катастрофата от началото на тази седмица се отразява на всички в авиобранша, а и на пътниците. „В общи линии, всички в Европа летят към тези дестинации. Това засилва и несигурността, и страха от летене, негативни отношения”, смята тя.