Спирането на влакове на БДЖ, което започна в началото на седмицата и предизвика вълна на локални протести, е било сред темите, обсъдени на днешното заседание на Министерски съвет, показва стенограмата от него. Отпадането на влакове от разписанието бе нееднократно обосновавано с липсата на пътници.

От диалога между премиера Бойко Борисов и транспортния министър Ивайло Московки става ясно, че първият е пряк свидетел на празните вагони. „Между другото, аз и за Банкя като го гледам, вътре има не повече от 10-15 души и пътуват непрекъснато”, споделя министър-председателят.

Иначе премиерът обещава да не остави нито едно населено място без транспорт, но все още не е ясно какъв ще бъде той и как ще бъде осигурен.

Става ясно още, че Московски е афектиран от изказването на транспортния министър в тройната коалиция Петър Мутафчиев, който заяви пред bTV тази сутрин: „Фиктивната причина за съкращаването на влакове и служители в БДЖ е намалената субсидия или по-точно въпросните 40 милиона лева, за които говорят от ръководството на железниците. Факт е обаче, че реално парите за тях на обща основа не са намалени, а просто тези 40 милиона лева са пренасочени за изплащането на част от дълговете на дружеството”.

На тези му думи Московски отговаря: „Днес мисля да го поканя, след като гарантира, че може да влезе в 140 милиона, да го поканя за управител на „Пътнически превози“ и ако успее, ще си скъсам дипломата и ще си подам оставка”.

И продължава: „За да се влезе в тези 140 милиона… Миналата година дружеството е на 15 милиона оперативна загуба, може и повече да стане, защото още не са готови пълните разчети, и 25 милиона неремонтиран подвижен състав, за което в момента аз имам предписание цялата серия 32 локомотива да ги спра от движение, защото вече са опасни, хора могат да загинат. Това ще го направя. Там са им 40-те милиона, които твърдят, че са ги спестили: в оперативна загуба 15 милиона на дружеството към днешна дата и 25 милиона неизвършени ремонти. Така че, ако това е влизане в рамките на 140 милиона, мога и аз да го направя – догодина ще е 30 милиона оперативната загуба и 50 милиона неремонтиран подвижен състав, което са глупости общо взето. Мутафчиев да заповяда, днес ще му разпиша заповед за управител, да управлява „Пътнически превози“, да се вмести в този бюджет и щом успее, да му е честито”.

След това разговорът опира до евросредствата и в него се включва зам.-финансовият министър Кирил Ананиев. Той и Московски си разменят бързи въпроси и отговори, от които се долавя напрежение:

Ивайло Московски: Тези 40 милиона, между другото, са едни хипотетични пари, които не съществуват към днешна дата, дори да са разписани в бюджета, защото те са държавна помощ и докато Брюксел не разреши нотификация, ги няма. Ако ги има, дайте ми ги днес. Преведете ми днес държавната помощ 40 милиона. Аз твърдя, че ги няма.

Кирил Ананиев: Господин министър, не трябва да има нотификация. Ние сме записали в Закона за бюджета „становище на Европейската комисия”. Това е една много по-лека форма.

Ивайло Московски: Дайте ми ги в субсидията. Така както сте ги записали, не може да ми ги дадете.

Кирил Ананиев: Това е процедура, която трябва да я приключим с Европейската комисия и след като получим от нея…

Ивайло Московски: Приключете я.

Кирил Ананиев: Ще я приключим.

Ивайло Московски: Кога?

Кирил Ананиев: В близко време.

Ивайло Московски: Колко близко?

Кирил Ананиев: Има си определени такива взаимоотношения…

Ивайло Московски: Дайте срокове. Аз утре трябва да спра още 90 влака. Кажете ми кога ще приключите нотификацията, за да ги взема?

Кирил Ананиев: Вие знаете как се работи с Европейската комисия и не може да им налагаш срокове на тях.

Ивайло Московски: А вие знаете ли как се работи с железничарите?

Кирил Ананиев: Знаем много добре.”

Борисов потушава разгорещения диалог с лични впечатления: „Никак не е просто. Това, което вчера съм разпоредил – срещнете се със синдикатите, срещнете се с железничарите. Действително има влакове, които возят по пет-шест човека, а сто тона ги разкарват напред-назад. Алтернативен транспорт, ако има, ще е по-евтино или съответно има места, където трябва да се разредят. Линия по линия гледайте, защото много е лесно така да се изказваш, да кажеш „свикнали сме да има влакове“. Между другото, аз и за Банкя като го гледам, вътре има не повече от 10-15 души и пътуват непрекъснато”.

Снимка: БГНЕС


След това Московски обяснява, че няма да има населени места, които да останат без нито един влак: „Това да обясня – никъде няма направления, дестинации, където да липсва железопътен транспорт. Има разреждане, има намаляване на броя на движещите се влакове, но никъде няма изключване, въобще да няма влакове. Сега, ОК, вероятно ще има неудобство в някакъв момент, тъй като има прекачване, има довеждащ транспорт до по-големите гари. Съжалявам, просто аз се вмествам като ръководител и мениджър в тези 140 милиона. Това мога да направя”.

Финалът на темата е сложен от премиера с традиционната му заръка: „Обяснявайте го по-надлежно и не им давайте да говорят глупости, нали, че купили влакове, защото 300 милиона ни висят да се плащат, не са платени от 2006 г. През 2006 г. са ги „купили“, в смисъл, взели ги и до момента не се плащат. А можеш ли да купиш нещо и да не си го платиш, да чакаш. Все едно днес да ги купим и да чакаме някой ден друг да ни ги плати”.

  • Спрените влакове в област Враца тръгват отново
  • БДЖ пуска отново 33 спрени влака
  • Московски: Възстановяването на спрените влакове не е дългосрочно решение
  • Автобуси на релси заместват празните влакове
  • Протестите срещу спирането на влакове продължават с пълна пара (ОБЗОР)
  • Правилно ли е решението да не се спират влакове?
  • Властта реши да не спира влакове
  • Мездра излезе на протест срещу спирането на влаковете
  • И Северозападът на протест срещу спирането на влакове
  • Намалената субсидия на БДЖ - фиктивна причина за съкращенията и спирането на влакове