Заради нарастващото обществено напрежение след съкращаването на пътническите влакове, Комисията по транспорт в Народното събрание се събира днес на извънредно заседание. Вчера БСП поиска спешно заседание на ресорната парламентарна комисия заради кризата в БДЖ и спрените железопътни превози.
Още в края на 2014 г. транспортният министър Ивайло Московски обяви, че държавната субсидия за железницата е намалена с 40 милиона лева за 2015 г. и заради това се налага оптимизиране на влакове и служители. Част от съкращенията вече започнаха.
В началото на седмицата БДЖ спря от движение 38 пътнически влака, а на други 10 съкрати маршрута. От 1 февруари се очаква да бъдат спрени още 90 композиции. Планирано е и съкращаването на 1500 служители на железницата.
„Фиктивната причина за съкращаването на влакове и служители в БДЖ е намалената субсидия или по-точно въпросните 40 милиона лева, за които говорят от ръководството на железниците. Факт е обаче, че реално парите за тях на обща основа не са намалени, а просто тези 40 милиона лева са пренасочени за изплащането на част от дълговете на дружеството”. Това обясни пред bTV бившият транспортен министър Петър Мутафчиев. За година и половина задълженията на БДЖ бяха намалени от над 700 милиона до към 565 милиона лева, добави той.
“Аз мисля, че прекалено много се говори за тежкото състояние на БДЖ, но малко се говори реално как да се оздрави дружеството”, каза още бившият министър.
По думите му има обективни причини за влошаването на ситуацията в железниците и една от тях са намалелите товари, които да бъдат превозвани от „Товарни превози". Пътникопотокът също намалява и приходите от билети от 90 са спаднали на 70 милиона лева, коментира Мутафчиев. Той опроверга информацията, заявена от изпълнителния директор на БДЖ Владимир Владимиров, че загубите в железниците, когато той е поел ръководството на националния превозвач, са били в размер на 70 милиона. Мутафчиев посочи, че загубите на „Пътнически превози" тогава са били в размер на малко над 3 милиона лева.