Да влезеш в душата на Яворов, „Когато гръм удари“ в Народния театър (СНИМКИ)

Бина Харалампиева поставя разтърсващата драма на Пейо Яворов с част от актьорския състав на „Лисичета“

Снимка: Стефан Н. Щерев
Снимка: Стефан Н. Щерев
Снимка: Стефан Н. Щерев
Снимка: Стефан Н. Щерев
Снимка: Стефан Н. Щерев
Снимка: Стефан Н. Щерев
Снимка: Стефан Н. Щерев
Снимка: Стефан Н. Щерев
Снимка: Стефан Н. Щерев
Снимка: Стефан Н. Щерев
Снимка: Стефан Н. Щерев
Бина Харалампиева
Снимка: btvnovinite.bg
Къщата на Яворов в София
Снимка: Ладислав Цветков

Даниел Димитров Даниел Димитров

Публикувано в  21:21 ч. 14.04.2019 г.

„Струва си да влезеш в душата на Яворов, но това става трудно“. Думите са на Бина Харалампиева по повод премиерата на „Когато гръм удари, как ехото заглъхва“ в Народния театър. „Въобще, в това представление ние се занимаваме с човешката душа“, допълва режисьорката.

В спектакъла тя събира голяма част от актьорите, с които през 2018-а, на същото място, постави „Лисичета“. Дарин Ангелов, Иван Юруков, Радина Боршош и Теодора Духовникова, заедно със студентите Неделин Найденов и Богдан Бухалов, пресъздават персонажите в разтърсващата драма на един от най-лиричните, трагични и романтични автори в българската литература.

Представлението на камерна сцена започва сред море от зеленина, домашна лимонада и кресла с розово фламинго и чапли. И това е необходимата доза свежест за сетивата на зрителя, преди да се слее със света на семейство Попович. Преди да се потопи и преживее текст, който критиката определя като една от най-ярките драматургични творби от средата на 19-и и началото на 20-и в., наред с Ибсен, Чехов, Стриндберг, Метерлинг.

Снимка: Стефан Н. Щерев

„Когато гръм удари“ е за миналото, за децата, за прошката, за приятелството и за дълго пазени тайни. За излишните подвизи, за жестокостта на греха и за вечния спътник – болката. За нещастието да бъдеш свързан с някого, без да можеш да си с него. За любовния триъгълник, който никога не може да бъде разбит. За това как се понася омразата и за хората, които трябва да разберат, че който обича, щади. Защото, както казва един от героите: „Светът нямаше да го има, ако имаше само добро“.

Снимка: Стефан Н. Щерев

Дарин Ангелов е почти неузнавем визуално в образа на земевладелеца Сава Попович, както и Радина Боршош. Първо тя играе по детски жестоката, но много симпатична госпожица Олга, а след това и улегналата съпруга на Данаил Попович. Нейна менторка е упоритата, принципна, но и свръхемоционална Бистра (Теодора Духовникова), а Иван Юруков се превъплъщава в противоречивия образ на полковник Витанов.

„Гръмовният“ наплив от човешки състояния в този спектакъл е подсилен сценографски от три врати, които след десетки преминавания, накрая се захлопват с ехо, което отеква в нежната музика на Асен Аврамов. Сценографията и костюмите са на Свила Величкова.

Бина Харалампиева
Снимка: btvnovinite.bg

Бина Харалампиева за „Когато гръм удари, как ехото заглъхва“:

– Безпокойството на тази пиеса как кореспондира с безпокойството, в което живеем ние днес?

 Когато кажем как живеем ние днес, става въпрос за едно безпокойство и за някакъв свят отвън, сякаш ние сме едни много спокойни хора, които се движат сред безпокойство. А истината не е такава. Тук става въпрос за безпокойството, което ние носим в душата си – в тази сложност на човешката природа, в която добри хора взаимно се нараняват; в непрекъснатата битка да бъдем по-щастливи; в момента, в който се чувстваме определено нещастни. Въобще, в това представление ние се занимаваме с човешката душа. Това беше изключителна радост. Житейски кръговрат. Нещата отвън са нещата отвън. Ние оставаме с това, което сме самите ние отвътре.

– Яворов и душа са две неразривно свързани понятия. Как се влиза в такава душа?

– Не мога да кажа, дори след тези два месеца и половина, в които репетирахме, кой точно е пътят, защото много пъти съм си блъскала главата в затворени врати. Понякога най-неочаквано те се отваряха и беше много приятно да видим какво става оттатък. В такава душа си струва да се влезе, но това става трудно...

– Случайно ли е, че в спектакъла участват предимно млади актьори?

– За мен е изключително удоволствие. Ние се обичаме много помежду си и си вярваме. Чувстваме се прекрасно заедно. С голяма част от тях работих миналата година в „Лисичета“. И знам, че диалогът ни не е приключил, и че има да си кажем и да си покажем много неща. За мен  е много любопитно да виждам различни части от тяхната актьорска същност. Те ме изненадват непрекъснато, както и аз тях.

Снимка: Стефан Н. Щерев

За пиесата

„Когато гръм удари“ е в афиша на Народния театър, 40 години след последната постановка. Втората по хронологичност пиеса на Яворов има драматична история. По време на генералната репетиция за премиерата на 17 септември 1912 г. е обявена мобилизация за Балканската война. Възвестява я актьорът Атанас Кирчев, убит по-късно на фронта. Затова и представлението се изиграва за първи път година по-късно – на 12 октомври 1913 г. Режисьор е Павел Ивановски, а ролите се изпълняват от Сава Огнянов, Елена Снежина, Кръстьо Сарафов, Вера Игнатиева и Васил Кирков.

Месец и половина след премиерата, в къщата на ул. „Раковски“ отекват двата фатални за поета изстрела. Любимата на Яворов – Лора, е мъртва, а Яворов ослепява и прекрачва в своята последна трагична година. Житейският сюжет, по-страшен и от антична трагедия, хвърля своята тежка сянка върху пиесата. Тя е изиграна 20 пъти и последното й дневно представление е на 19 октомври 1914 г. след погребението на Яворов.

Къщата на Яворов в София
Снимка: Ладислав Цветков

За втори път пиесата е поставена от Хрисан Цанков на сцената на Народния театър през 1939 г., а после през 1979 г. – от режисьора Пантелей Пантелеев.

Любопитно е, че в създаването на пиесата изключителна роля играе Лора. Тя е читател, критик, „съавтор“, неин преводач на френски, а също донякъде и прототип на женските роли. Макар да е замислена още през 1908 г., едва ли е случайно, че създаването на пиесата съвпада почти изцяло с тяхната любов преди венчавката. С „Когато гръм удари, как ехото заглъхва“, Лора постига себе си и сбъдва своята мечта – да служи на своя любим и на писателя Яворов, с когото споделя в свое писмо: „Твоята пиеса би била гордост не само за българския, но и за всеки театър".

Двете пиеси на класика на българската поезия и драма са поставяни общо шест пъти на сцената на Народния театър между 1911 г. и 2019 г. – три пъти „В полите на Витоша“ и три пъти – „Когато гръм удари“.

БТВ Медиа Груп" ЕАД използва бисквитки и подобни технологии, включително и бисквитки на/от трети страни. Можете да продължите да ползвате нашия уебсайт без да променяте настройките си, получавайки всички бисквитки, които сайтът използва, или можете да промените своите настройки за бисквитки по всяко време. В нашата Политика относно бисквитките ("cookies") можете да ще научите повече за използваните от нас бисквитки и как можете да промените своите настройки. Моля, запознайте се и с нашата Политика за поверителност. Ползвайки уебсайта или затваряйки това съобщение, Вие се съгласявате с използването на бисквитки от нас.

Научи повече