Христина Станева: Операта е изкуство, да я управляваш е призвание

Тя е била само на 29, когато става зам.-директор на Софийската опера и балет

Живка Попатанасова Живка Попатанасова

Публикувано в  06:00 ч. 18.01.2023 г.

Тя има богат и дългогодишен опит в сферата на културата. Била е само на 19, когато получава покана за събитие от мениджъра на Браян Адамс за Роял Алберт хол. По онова време работи към продуцентска компания и не подозира какво е предопределено за нея.

Снимка: Личен архив
Нейният първи досег с операта като изкуство се случва точно тогава и моментът оставя трайни следи в съзнанието и в живота й. Десет години по-късно тя се изгубва в сградата на Софийската опера и балет, любопитството й взима връх, отваря врата, на която има надпис „Не преминавай“ и остава там. Любопитство или намеса на съдбата?

„Може би се изгубих, а може би се намерих“, казва нашата героиня.

Снимка: Личен архив
В новия епизод на дигиталната ни поредица „Жените на България“ ви представяме Христина Станева – жената, в чието сърце винаги ще има специално място за Операта „Аида“ на Джузепе Верди. Днес тя е заместник-директор на националната културна институция и е посветила уменията и усилията си на всички, които търсят и опознават изкуството.

Снимка: Андрей Рашев
Когато Христина започва работа в Операта, тя е само на 29 години, което я прави най-младият човек, заемал тази длъжност в институцията. Не крие, че началото е било трудно, тъй като попада на място с традиции, където промените тогава са били почти невъзможни.

Получава обаче пълната подкрепа на акад. Пламен Карталов и за по-малко от три месеца доказва своя професионализъм, въпреки младостта си. Христина вижда в работата си различни възможности и предизвикателства – с нейния екип търсят пътя към публиката, която се променя постоянно. Вярва, че тайната на успеха е да бъдат заедно и обединени.

Ключова за нея се оказва изминалата 2022-а година. До онзи момент нейната основна роля в Операта е грижата за публиката, но Христина показва, че може да ръководи едновременно всичко процеси по време на фестивалите на Софийската опера и балет в Белоградчик и Панчарево.

Снимка: Андрей Рашев
Да работиш в Операта е призвание. Изключително важно е хората да бъдат отдадени на професията си, която е голямата им страст. Тя следи отблизо подготовката за спектаклите, усеща въздействието от страна на публиката, когато посетителите си тръгват удовлетворени и щастливи.

Когато започва работа в Софийската опера и балет, първото нещо, което прави, е да види как работи билетната каса – институцията е първата у нас, която внедрява технологии с цел подобряване комуникацията с аудиторията.

Снимка: Личен архив
Операта е първата и единствена културната институция в България, която създава и Информационен център. Успява да изпревари останалите и в създаването на профил в Тик Ток преди две години.

„Доста хора бяха скептични, но аз бях убедена, че Операта има място в дигиталното пространство с качественото съдържание, което предлага за младата аудитория.“

Снимка: Личен архив

Направили са също и инфлуенсърски кампании, с които привличат съмишленици на операта и изкуството, а усилията им са възнаградени с признания и престижни награди. Екипът обаче действа смело с плановете за развитие, които включват създаването на дигитален музей и онлайн магазин.

Операта има над 130-годишна история. С инициативите си тя става все по-достъпна и по-привлекателна за публиката, която не се страхува да влезе в нея.

Снимка: Личен архив

Сред големите проекти се открояват и вече любимите летни фестивали с богата програма – Опера в парка, Музи на водата, Опера на върховете – Белоградчишки скали. Специален акцент в програмата е проектът Вагнеров фестивал, който включва седемте най-значими опери на великия композитор.

Любовта си към изкуството Христина предава и вкъщи. Синът й е само на 4, но се вълнува винаги, когато прекрачва прага на Операта. Той е и нейното вдъхновение, което провокира креативността й всеки ден. И тъй като работата й е в залите, по време на репетициите и нейният ангажимент е всеки спектакъл да бъде наред, тя много рядко си позволява да се наслади на изкуството в компанията на любими хора.

Снимка: Личен архив
Операта е лично преживяване, но когато е работа, съпреживяваш всичко още по-истински, емоцията е много силна. Трябва да обичаме това, което правим, защото изкуството изисква отдаденост. То няма работно време. Ние му даваме любов, а то ни носи усещане, което е несравнимо, казва Христина в края на разговора ни и усмивката й, начинът, по който разказва за работата си, ни убеждават в думите й.

БТВ Медиа Груп" ЕАД използва бисквитки и подобни технологии, включително и бисквитки на/от трети страни. Можете да продължите да ползвате нашия уебсайт без да променяте настройките си, получавайки всички бисквитки, които сайтът използва, или можете да промените своите настройки за бисквитки по всяко време. В нашата Политика относно бисквитките ("cookies") можете да ще научите повече за използваните от нас бисквитки и как можете да промените своите настройки. Моля, запознайте се и с нашата Политика за поверителност. Ползвайки уебсайта или затваряйки това съобщение, Вие се съгласявате с използването на бисквитки от нас.

Научи повече