Foodobox - да пестиш пари и време, докато спасяваш храната, която изхвърлят заведенията у нас

Двама млади българи създават приложение, което искат да превърнат в пазарен лидер в Източна Европа

Джейн Димитрова Джейн Димитрова

Публикувано в  15:44 ч. 05.06.2023 г.

bTV стартира кампанията си "Зелената седмица", в която поставяме фокус върху устойчивия начин на живот. Днес голямата тема е храната.

Статистиката на Организацията по прехрана и земеделие (ФАО) към ООН показва, че разхищението на храна продължава да бъде един от сериозните социални и екологични проблеми в световен мащаб - над 2 млрд. тона храна остава неизконсумирана. Разлагането на изхвърлената по света храна е отговорно за образуването на до 10% от емисиите парникови газове.

Хранителният отпадък води и до загуба на ценните ресурси, с които е произведен - вода, работна сила, торове, електроенергия, горива.

И докато гладът в световен мащаб нараства, загубите и разхищението на храни увеличават риска от продоволствена несигурност.

Според изследване на Европейската комисия 88 млн. тона храни са изхвърлени през 2022 г. в страните от Европейския съюа. В България се изхвърлят 86 кг хранителни отпадъци на глава от населението.



Двама млади българи искат да променят тези статистики и да преборят разхищението на храна. Те създават приложениeто foodobox, с което можем да си поръчаме порция от вкусната храна, която ще отиде на боклука. Чрез него не само спомагаме за опазването на природата, но пестим и доходите си.

Пренасянето на добрия пример

Джейн Димитрова е на 25 години от София. След като заминава за италианския град Болоня, за да продължи образованието си в бакалавърска програма „Бизнес икономика“, попада на локално мобилно приложение, което се бори с хранителното разхищение. Започва да го използва като студент ежедневно, за да спестява пари и време и да се храни с останалото непродадено меню на заведенията.

„Това много ме вдъхнови и след като завърших бакалавъра си, кандидатствах за работа в италианското мобилно приложение. Тогава ми хрумна идеята, че трябва да се направи нещо такова и в България. Това съвпадна и с вълната от COVID-19. През 2020 г. се прибрах у дома и с Велин Керков заедно стартирахме приложението foodobox“, сподели Джейн.

Проектът се ражда в София, а днес вече покрива по-големите градове в България и навлиза в съседна Румъния от Букурещ.

За първия си рожден ден екипът на foodobox има торта, съставена от различни парчета, които са спасени от изхвърляне.

Първо предизвикателство: Скептицизмът в бизнеса, който вижда уловка

„Приложението беше ново за нашата среда и имаше много скептицизъм. По-малко технологични сме. В началото имахме проблем и с вкарването на бизнеси в платформата. За тях се намалява количеството изхвърлена храна – вече не само че не я изхвърлят, но получават и пари за нея, посещавани са и от нов клиент. Те сякаш виждаха обаче някаква уловка. Много трудно беше да се включат първите бизнеси, обиколихме около 40-50 заведения, преди да намерим първия си партньор – сладкарница. Повечето не вярваха, че може да съществува такава идея", разказа Джейн Димитрова.

Второ продизвикателство: Крайният потребител смята, че ще яде развалена храна

"Следващото препятствие бяха крайните потребители. Те мислеха, че винаги ще откриват нещо развалено в кутията си, която е кутия изненада и не знаеш какво ще намериш в нея. С времето започнахме колаборация и с инфлуенсъри, които показваха на хората какво всъщност е останало в едно заведение. Така скептицизмът започна да се разчупва“, разказа Джейн Димитрова.

До момента с foodobox са спасени от изхвърляне близо 15 000 кутии с храна. Всяка една от тях тежи средно около един килограм.

„Един килограм изхвърлена храна се равнява на два килограма и половина вредни въглеродни емисии. Това са над 37 000 килограма по-малко въглеродни емисии в околната среда“, посочи Джейн.

Две години по-късно: Приложението има 500 партньори

Един супермаркет изхвърля храна колкото 50 други заведения

С приложението, освен че спасяваш храна, спестяваш и до 40% от цената ѝ.

На 23 юни foodobox ще празнува втория си рожден ден, а за тези две години приложението вече има около 500 партньори – заведения, ресторанти, сладкарници, пекарни. През този месец предстои да се включат и супермаркети – в София, Пловдив и Варна.

„Супермаркетите генерират най-голямото разхищение на храна. Един супермаркет изхвърля храна колкото 50 други заведения. При големите хранителни вериги основната пречка е във въвеждането на нещо ново – трябва да обучават служителите си в непознат допълнителен процес“, обясни още Джейн.

Регистрираните потребители в платформата са близо 50 000, а отскоро в приложението са включени и партньорски обекти в Букурещ.

„Имаме цел до края на годината да се развием по-стабилно и в Румъния“, обясни още младият предприемач.

Друга цел на съоснователите на приложението е да мотивират регистрираните потребители да започнат да го използват по-често и то да се превърне в алтернатива за хранене и навик в ежедневието им.

„Всички колеги във foodobox обядваме през приложението“, посочи Джейн.

Офисът на foodobox: Утайката за кафе отива за цветятя; билки и чери домати

В офиса на компанията зеленото мислене е нещо нормално – изхвърлят отпадъците си разделно, утайката от кафе я ползват за тор на растенията, отглеждат си билки и чери домати.

„Това са съвсем мънички неща, които не представляват никаква трудност“, обясни още тя.

Нова услуга - кетъринг с храна

Отскоро foodobox предлага и кетъриг с храна, която е останала непродадена, отново с цел да се спаси.

Цел: foodobox да стане пазарен лидер в Източна Европа

Когато Джейн Димитрова се връща в България, мисли, че това ще бъде временно. Две години по-късно вижда, че създаденото от нея и Велин Керков се развива толкова добре, че намира смисъл да остане тук и да разгръща потенциала на платформата.

„Искаме да се развиваме не само в България, но и в Източна Европа, тъй като все още в този район няма пазарен лидер – по-малките играчи не са интересни за големите играчи в световен мащаб. Искаме да станем пазарен лидер в Източна Европа“, посочи още младият предприемач.

Приложението foodobox вече има множество отличия за каузата си – за стартъп компания, социална иновация, социално отговорно поведение на бизнеса.

БТВ Медиа Груп" ЕАД използва бисквитки и подобни технологии, включително и бисквитки на/от трети страни. Можете да продължите да ползвате нашия уебсайт без да променяте настройките си, получавайки всички бисквитки, които сайтът използва, или можете да промените своите настройки за бисквитки по всяко време. В нашата Политика относно бисквитките ("cookies") можете да ще научите повече за използваните от нас бисквитки и как можете да промените своите настройки. Моля, запознайте се и с нашата Политика за поверителност. Ползвайки уебсайта или затваряйки това съобщение, Вие се съгласявате с използването на бисквитки от нас.

Научи повече