Все още не е отпаднала напълно опасността от стачка в железниците. Дали ще спрат влаковете зависи от хода на преговорите, които започнаха днес с участието на премиера, министри, синдикати и БДЖ.

Днешните преговори на практика не решиха, а само набелязаха проблемите, които спешно трябва да се решат. Накратко -  дълговете на БДЖ, за това от къде може превозвачът да си осигури допълнителни приходи и при какви условия ще получи заем от Световната банка.

„Трябва да актуализираме бизнес плана, до петък трябва да предложим промени в актуализацията и да убедим всички страни, че това е най-правилния път, коментира министър Ивайло Московски.

БДЖ ще получи заем от Световната банка

но когато успее да събере достатъчно допълнителни приходи, за да може да плаща поне лихвите по старите си кредити. Този отговор са получили премиерът, железниците и синдикатите от министъра на финансите.

Преди няколко месеца правителството и Световната банка подписаха меморандум за отпускането на заем от 480 млн. лв. за БДЖ, но Министерството на финансите го спря.

„Световната банка е възторжена да се подпише този заем, но аз го спирам, защото БДЖ има около 800 милиона дълг, който не се обслужва или само малка част се обслужва и то от Министерство на финансите по предишен заем на Световната банка”, коментира министър Симеон Дянков.

Към кого са тези дългове?

Как БДЖ ще ги погасява и как ще си осигури допълнителни приходи, за да покрива нов заем - всички тези отговори трябва да бъдат дадени в петък, когато преговорите продължават. За сега е известно, че холдингът ще прибегне до продажба на ненужни или бракувани вагони и локомотиви, ще се прости с  почивни станции, ще  се опита да продаде товарните си превози. Част от дейностите ще се правят съвместно с частни компании и натам трябва да бъдат пренасочени част от служителите на БДЖ.

Синдикатите обаче са скептични

„Не мислим, че аутсорсването на почистването и охраната в БДЖ са представени по най-добрия начин. И в тази връзка съкращаването на персонал е отворен въпрос, по който няма съгласие и предстои да водим преговори”, каза Пламен Димитров, КНСБ.

До петък трябва да бъдат изчистени и другите спорни въпроси

които предизвикват недоволството на синдикатите - подписването на колективен трудов договор, плановете за намаляване на персонала и преструктуриране на компанията. Ако двете страни се разберат по спорните въпроси, от синдикатите ще спрат подготовката за стачката.

„За момента само се заявиха намерения, никой не даде конкретни цифри нито за хора, нито за влакове. Надяваме се, че в тази седмица ще бъдат сложени на масата за преговори действителното състояние и действителните намерения”, каза за bTV Новините Петър Бунев, председател на синдиката на железничарите. Той оцени като добро това, че са седнали на масата на преговорите и за колективен трудов договор.

По време на преговорите тази седмица ще се обсъжда и увеличението на цените на билетите. Предложението е те да поскъпнат с 5%.

И още от хода на преговорите:

"Сега започваме да ги дефинираме като ангажименти по инвестиции, за които може би по нататък ще говорим с министър Дянков, заема от Световната банка, финансирането, колективните трудови договори, преструктурирането на компанията, оптимизацията на персонала, оптимизацията на разходите като цяло. До петък трябва да сме готови с предвиждането на тези позиции. Ако сме готови, ще имаме съгласия в много въпроси. Все още е вероятна стачката. Докато можем да преговаряме, ще преговаряме, но ако не стигнем до приемливи условия за оптимизацията на хората и техните права, можем да стигнем до стачка", коментира по-рано за bTV Пламен Димитров.

"Най-важно за БДЖ е да се намерят вътрешни ресурси, за да се намалят средствата, които държавата трябва да отпуска", смята Владимир Владимиров, председател на УС на БДЖ.

"Единият вътрешен ресурс е масивна продажба на ненужните дълготрайни активи, включително ненужни вагони и локомотиви, скрап на всичко, което е излишно, и освобождаване от дейности, които носят загуби за БДЖ, каквото например е почивното дело".

Според Владимиров за да може БДЖ да кандидатства пред ЕК в програмния период 2014 година за около 300 милиона инвестиции, трябва 2012-2013 година дружеството да не е на загуба.