
Според анализатора Красен Станчев, от 1998 година България е относително независима от доставките на горива.
"Българската икономика и граждани успяват да произвеждат повече и да продават повече, независимо от цените на електроенергията и енергоресурсите, което означава в общи линии, че икономиката е доста по-ефективна отколкото преди", посочи специалистът.У нас суровият петрол формира малко над една трета от цената на един литър от масовия бензин. Акциз върху горивото и данък добавена стойност са най-голямата тежест. Остатъкът се разпределя между производители и дистрибутори на горивото.
Суровият петрол поскъпва заради две огромни растящи икономики - Индия и Китай. Тяхното потребление вдига цените.
"Тези цени ще се вдигат, предполагам някъде до към 90-100 долара, тогава ще се стигне до точка, когато ще започнат да се търсят заместители на тези горива. И това, което прави икономиката днеска, е да се нагажда. Тя се нагажда не от днеска, не се нагажда от вчера, нагажда се от около 6-7 години"подчерта Красен Станчев.
Същото се отнася и за държавния бюджет, който е разчетен при цена на петрола от 43 долара за барел.
"И бюджетът трябва да прави това, което правят хората в икономиката. Те си намаляват разходите, търсят някакъв друг начин да си зареждат колите, да речем с газ или пък пътуват по-малко. И бюджетът трябва да пътува по-малко, т.е. трябва да си съкрати разходите", обясни Станчев.
Според експерти новите цени ще увеличат инфлацията слабо. Това ще се почувства след 6-7 месеца.
Конкуренцията между автобусните и таксиметровите превозвачи засега задържа поскъпването на услугите им. И от двата бранша обаче твърдят, че ако цените на горивата останат същите или продължат да растат, е неизбежно поскъпване на превозите с над 10%. В столицата таксито ще поскъпне с 10 стотинки на километър.
Клиентите на таксита в столицата постепенно се увеличават, защото цените са вдигани само веднъж за 4 години. При едно такси разходите за бензин или газ са около 40% от себестойността на услугата. Поскъпването им свива печалбата на водача.
"Специално за София са около 8-9 хиляди таксита. Има една таксиметрова компания, която държи почти половината от пазара. Ние се съобразяваме с тази компания. Нашата фирма не може еднолично да реши да си вдигне цените, без да се съобрази с другите превозвачи и конкуренти. Те видгнат ли цените, всички други ще ги вдигнем", посочи Емил Игнатов, началник на фирма за таксиметрови услуги.
Таксиметровите фирми, които са най-заинтересовани да вдигнат цените, са тези, които дават колите си на лизинг. Шофьорите започват да не успяват да правят вноските си.
Автобусните превозвачи на този етап обявиха, че ще задържат цените на билетите си. Последното драстично увеличение на междуградските билети бе преди два месеца. Според големи превозвачи обаче, ако цените се задържат, ще има ново поскъпване.
Асоциацията на българските авиопревозвачи вече ще поиска държавна помощ, за да се купи гориво за 10 месеца напред.
Петролът в световен мащаб днес леко поевтиня, въпреки опасенията за щетите, които ураганът "Катрина" нанесе на петролните платформи в Мексиканския залив. На Нюйоркската борса цената на суровината спадна до 69 долара и 5 цента за барел, след като във вторник суровината достигна рекордната цена от 70 долара и 85 цента за барел.