БДЖ не плаща обезщетения на пътниците, ако влакът им пристигне със закъснение. Причината е, че България отказва да прилага специален европейски регламент за правата на пътниците.

Потърпевши обаче се канят да заведат дело срещу железниците.

Преди седмица семейство Железарови се сблъсква с реалността в българската железница. Катя си купува билет за влак от София до Бургас.

"Влакът тръгна точно по разписание, но 5 минути след като тръгна, спря и 1 час отстраняваха някакъв проблем", разказва Екатерина Железарова.

Влакът пристига в Бургас с 5 часа закъснение.  Катя изпуска полет до Полша, където е студент. Не успява да отиде на първите си лекции, изгаря и с 200 лева - парите за самолетния билет. Родителите й сега се чудят откъде да намерят 600 евро за нов билет. Затова семейството настоява за обезщетение от БДЖ.

"Тази организация е създадена , за да служи на хората, а тя само им вреди", ядосва се майката Татяна Железарова.

През 2009 година е приет специален европейски регламент за правата на пътниците. Според него, ако влакът пристигне до крайната точка със закъснение от 1 до 2 часа, се възстановяват 25% от цената на билета. Ако закъснението е по-голямо - 50 %.

България обаче е отложила прилагането на тази част от регламента до 2014 година. Правилото важи само ако става въпрос за международна линия в рамките на страни от Европейския съюз.

"Нямаме техническа възможност , знаете в какво състояние се намират нашите влакове, знаете в какво състояние е инфраструктурата и не може да се гарантира пристигане на време", обясни Антоанета Гълъбова, БДЖ.

Страната ни има право още 2 пъти за по 5 години да отлага въвеждането на регламента, т.е. до 2024 година

Междувременно Катя ще заведе дело в съда. В крайна сметка Катя ще стигне до университета си в Полша с автобус.