Необходимо е въвеждането на рестриктивни мерки в посока сигурност, за да се избегнат в бъдеще трагедиите на пътя. Това заяви в „Тази сутрин” транспортният министър Ивайло Московски.

Той бе категоричен, че ще работи за прокарването на система на т. нар. необжалваемост на актовете. Оказва се, че фирмата, чийто автобус уби осем човека на магистрала „Тракия”, е имала 10 констатирани нарушения, но нито едно от тях не е влязло в сила, тъй като са паднали в съда. Сред най-драстичните е неспазването на маршрутните разписания.

„Нямам съмнения, че посоката трябва да е драстична промяна в законодателството. Ако успеем да въведем правилото за необжалавемост, при два акта може да се отнеме лиценз. Проблемът е и в законодателството, и в контрола”, заяви Ивайло Московски.

По думите му все още не е ясна причината за вчерашния инцидент. Не е намерен за обяснение и собственикът на фирмата „Бургас Тур-90”, която отдавала автобусите си за превоз.

Министърът допълни, че в момента спешно ще бъдат поставени пощенски кутии по всички автогари, в които да бъдат подавани сигнали на пътници. Регионалните инспекции на ДАИ ще имат задачата да ги събират и да реагират на всички от тях. Според него процесът е двустранен – не може да се разчита единствено на контролните органи, хората също трябва да са активни и да реагират.

Сред промените до края на годината трябва да заработи и система за видеоконтрол на пунктовете за извършване на годишен технически преглед на моторните превозни средства. Тя ще бъде свързана с централните администрации и ще предоставя снимков материал и времето, в което и за което за извършва техническата проверка.

По този повод министърът обяви, че има съмнения за извършен фиктивен преглед на автобуса, който уби осем души, тъй като времето на проверката съвпада с това на разписанията на курсовете, които е извършвал. Пунктът в Карнобат, в който е извършен този преглед, вече е затворен за комплексна проверка и едва ли някога ще бъде отворен, прогнозира министърът.

Той допълни, че категорично не одобрява шофьорите да са монтьори на пътя, но законът не го забранява – изискването е превозното средство да е технически изправно по време на превоз.

Московски съобщи още, че лицензът на фирмата вече е отнет, но снощи все още не бил влязъл в сила. Затова и автобусът е бил ескортиран от екипи на ДАИ до Бургас.

На въпрос защо няма ограничения за възрастта на автобусите, както е при такситата, той отговори, че подобна промяна, която се отнася за случайните превози и за тези на деца, не е минала в парламента. Аргументът за това бил, че проблемът не е в годините, а в контрола. Министърът обаче призова да се спрат разговорите по темата лобистки интереси: „Нека това лоби да обясни на семействата на загиналите хора техните аргументи”.