Стачката в БДЖ спря часове, след като беше подписано споразумение. След месец преговори синдикати и ръководството на компанията подписаха Колективния трудов договор за работещите в железницата.
Кой отстъпи?
"Нещата не могат да се коментират с победители и победени. Всички сме губещи в тази ситуация, компанията е в тежко състояние и са важни усилията на всички, за да я изправим на крака”, каза в студиото на „Тази сутрин” транспортният министър Ивайло Московски. По думите му синдикатите са разбрали, че през 2012 година не е възможно компанията да предостави такива социални бонуси и пакети, каквито искат.
Всяка една страна вадеше допълнителни аргументи и защитаваше позицията си, това, за което е разбрахме е да стъпим на споразумението от 2009 година, каза Московски и отбеляза, че до голяма тогава е било подписано чисто предизборно.
Приехме, че можем да го вземем за база, тъй като там над Кодекса на труда са договорени допълнителни 11 милиона лева, за които се съгласихме, обясни министърът. По думите му споразумението със синдикатите е от повече от 80 точки.
Влакове ще има, ще се движат, категоричен бе Московски. По негова информация веднага след стачката пътниците са се върнали във влаковете, вече има предварително са резервирани билети за празниците.
Създали сме необходимата организация, ще има допълнителни влакове, за да не се създава напрежение по празниците. Завишили сме нивото на проверки на всички места, на които има концентрация на пътници – по автогари, жп гари и летища, каза Московски. До момента доброволно са напуснали 1057 служители на БДЖ.
Ще фалира ли БДЖ?
Затова прилагаме всички мерки, за да не фалира. Искрено вярваме, че в условия извън стачка ще се концентрираме и ще работим за това да не фалира. Имаме план и визия, каза министърът. По думите му ще има още съкращения, но това ще става поетапно.
Московски каза, че през 2012 година съкратените ще бъдат около 500 души. Икономиите от съкращенията през следващата година ще бъдат около 23 милиона лева, от разреждането на влакове около 21 милиона. Министърът очаква през 2012-та компанията вече да не е на загуба.
Компанията ще завърши тази година на оперативна загуба между 25 млн. лв. и 28 млн. лв., което означава, че догодина резултатите може да са близки до нулата.
„Искаме компанията да не реализира повече нетни, оперативни загуби, което означава, че е стабилна и ще може допълнително да бъде финансирана, включително от държавата”, каза Московски. Той обясни, че в определени райони дейността на „Пътнически превози” е изцяло социална. „Товарни превози” със сигурност отиват на приватизация, каза Московски.