В края на седмицата ще се проведе външното оценяване на седмокласниците. Някои деца обаче са в неравностойното положение на тези изпити. Това са учениците с дислексия.

Иван-Асен е едно от тези деца. Мечтае да кандидатства в Строителния техникум и знае, че ако не си вземе изпитите, няма да може. Най-много се притеснява от преразказа.

"Мога да си прочета текста, но не разбирам смисъла му. Губя го, защото спирам, докато прочета думата наум бавно”, обяснява Иван-Асен.

В края на миналата година майката на момчето поиска от Министерството на образованието условията на изпитите за децата с дислексия да са съобразени с трудностите, които имат. Сега въпросът е решен, но само частично. Тези деца ще имат повече време за отговори, шрифтът на тестовете ще е уголемен, ще имат и консултант. Той обаче ще им оказва само психологическа и техническа помощ, но няма да им чете текста за преразказ, условията на задачите и въпросите от теста.

От ведомството обаче смятат, че са направили необходимото. Консултантите са само една от мерките и те щели да се съобразяват с нуждите на конкретното дете.

Все още не е ясно как ще бъдат оценявани децата с дислексия. В някои страни на тези деца не се отчитат буквените грешки, а само съдържанието на текста.