България предвижда да инвестира 1 милиард и 400 милиона евро в жп транспорт. Финансирането е по европрограми, от бюджета и по Плана за възстановяване. Някои от фирмите изпълнители са едни от най-големите чешки компании.

Най-масовите електрически локомотиви в българските железници са произведени в бившата Чехословакия. България разполага със 120, но планира да купи нови локомотиви и 130 пътнически вагона. На гара Зимница пилотно се внедряват интелигенти системи за управление на влаковете. 

„По жп линия Пловдив-Бургас имаме 293 км, по които ще внедряваме система за управление на влаковото движение.  Посредством тези системи ще можем да намалим закъснения и инциденти“, каза инж. Мария Генова, и.д. зам.-генерален директор на ДП НКЖИ.

Метрото планира да купи нови 16 влака за първите три линии. Плановете са през 2026 подземните железници да са дълги 61 км., а пътниците в метрото от сегашните около 140 млн. годишно да нараснат до 200 млн.

Домакин на двустранните срещи е посолството на Чешката република в София.

„Новата технология, която развиват в Чехия за водородни трамваи , както се развива техниката за водородни автобуси, така има възможност и за използване на тази технология в други видове транспорт“, каза Петър Вавра, заместник-посланик на Чешката република.

„Ако погледнем към числата, в чешките железници, транспорт и в индустрията работят повече от 21 000 души, а годишният оборот в сектора надхвърля 5 милиарда евро“, каза Мария Вопаленска, ген. директор на Асоциацията на чешката железопътна индустрия.

60% от произведеното в жп и транспортната индустрия на Чехия се изнася към пазари в Европа, но и в Китай, Турция, Индия и Русия.