„Има ангажимент към ОИСР и за еврозоната Националната компания „Железопътна инфраструктура“ (НКЖИ) да престане да е държавно дружество – ще бъде търговско дружество или агенция“, каза в предаването „Защо, господин министър“ с водещ Жени Марчева служебният министър на транспорта Георги Гвоздейков.

„Ситуацията в железопътния транспорт в България е тежка. Относно злополуките си има разследващи органи, които да анализират целия процес и да излязат с извод. Има разследване на следствените органи и инспекцията по труда“, добави той.

„Възложих одит в НКЖИ, защото най-големият проблем идва от организацията и функционирането на предприятието. Дейността му изисква сериозна реформа, нови приоритети и цели. Европа си поставя за цел железниците да са гръбнак на транспорта“.

Изберете магазин

Разгледай онлайн нашите промоционални брошури

Цените са валидни за периода на акцията или до изчерпване на наличностите. Всички цени са в лева с включен ДДС.
Advertisement

„Поели сме ангажимент към ОИСР и за влизането ни в еврозоната в България да няма „държавно предприятие“. Ангажиментът е тези предприятия да минат като търговски дружества или агенции в зависимост от дейността си. Това трябва да се случи сега. Това трябва да стане в следващите три месеца“, подчерта служебният министър.

НКЖИ не може да съществува като държавно предприятие, защото това е ангажиментът ни към ОИСР и за влизането в еврозоната. То ще бъде друга юридическа единица – държавна агенция или търговско дружество. Трябва да се изчисти изцяло концепцията за това предприятие, за да имаме модерна и безопасна инфраструктура“.

„Не искам да всявам страх в хората. Положението е тежко от гледна точка на организационната работа. От гледна точка на безопасност – мерките се спазват стриктно. Аз се уверих вчера при пътуването ми от София до Бургас“, обясни той.

Влакът, с който служебният министър пътува по Подбалканската линия, закъсня с 5-6 минути, пристигайки в морския град.

„Влакът закъсня с повече от 25 години. По време на пътуването исках да видя къде бърка БДЖ. Успяхме да покажем, че за кратко време намерихме сили и средства и предложихме такова качество вагони с климатици и седалки. Време е и нямаме право на компромис да държим този транспорт на това ниво. Това е призив към хората и политиците“, каза Гвоздейков.

„Ще ми се германските вагони да изглеждат по този начин до края на ресурса си. Ароматизаторите, с които пристигнаха вагоните от Германия, бяха откраднати още в депото у нас. То не е смешно“, коментира служебният транспортен министър.

Инвестициите в железниците

„Всички знаят, че в Плана за възстановяване и устойчивост има сериозни средствата за модернизация. 1,4 млрд. лева е сумата за целия проект за модернизация. Към момента сме сключили договор с фирмата за маневрените локомотиви, подписахме договора за двуетажните влакове, които са седем на брой. При наличие на финансиране можем да увеличим бройката до 10“, обясни Гвоздейков.

„Следващата седмица ще обявим коя компания е спечелила договора за 35 мотрисни влака. Водим разговори с Европейската комисия да сменим типа влакове по ПВО, защото „push pull” влаковете не могат да бъдат произведени до 2026 година“.