България ще стане единствената страна в Европа, където велосипедистите са задължени да носят светлоотразителна жилетка, когато карат колело. Това предвижда новият проектозакон за Движение по пътищата, който предстои да бъде приет на второ четене до дни.

Добра грижа за сигурността на колоездачите или поредното правило, което рядко ще се спазва, но ще откаже много хора да карат колело, само защото нямат жилетка под ръка.

„Този закон е внесен на базата на проучвания в различни европейски страни и той касае безопасността на движението. С въвеждането на тази жилетка, която е въведена повече от 15 години в европейските практики, смятаме, че ще повишим безопасността на движението”, казва Иван Вълков - вносител на закона.

„Изненадан съм от този закон, защото той не е в особено европейски стил. Задължителното носене на подобни неща не съществува в Европа - в нито една страна”, обяснява Рене Бусен. Холандският експерт по велосипедна инфраструктура познава всички европейски практики, свързани със сигурността и стимулирането на хората да карат колело. Смята, че единственият ефект от новото правило е да откаже много хора да карат колело, въпреки че България и без това е най-недружелюбната страна за велоспедисти в ЕС.

„Не разбирам защо вашият парламент е решил да се занимава с подобни неща. Доказано е, че задължителното носене на каски, жилетка и други подобни неща е дори опасно, защото създава фалшиво усещане в автомобилистите, че велосипедистът е защитен. Шофьорите в България застрашават велосипедистите не защото не ги виждат, а защото просто не ги зачитат и уважават на пътя”, смята Бусен.

Справка в законодателството на останалите страни в Европа показва, че 5 страни от Общността задължават велоспедистите да карат с жилетка, но задължението е само за нощно време и важи за каране по пътищата извън населените места.

Българското сдружение „Велоеволюция” също протестира срещу новото правило, защото смята, че блъснатите от автомобили колоездачи ще се оказат виновни, дори когато са пострадали след незачитане на тяхната територия и предимство на пътя - само защото са без жилетка.

„Аз бих казала, че жилетката не е толкова лошо нещо, особено през нощта, но задължителната мярка обезсърчава и противоречи на различните препоръки на ЕК в различни документи, включително свързаните с опазването на околната среда, за насърчаването на велосипедиста. Ако това решение почива на европейски практики и статистики, може да се препоръча жилетката да се носи в тъмната част на денонощитето и извън населени места”, коментира предлаганата мярка Радост Маринова.

Според Вълков обаче законът няма да обезкуражи използването на велосипеда.

Този месец стана ясно, че хората в София дишат най-мръсния въздух в Европа, а основната вина за това има транспортът. Дали за карането на колело в градовете и селата на България ще има още едно условие, ще разберем в началото на юни, когато законът за задължителните жилетки ще бъде гласуван на второ четене.