Комисията за защита на конкуренцията е институцията, която трябва да обясни защо цените на дизела в България са високи. Това заяви в „Тази сутрин” бившият министър на енергетиката и член на Реформаторския блок Трайчо Трайков.
„КЗК има широки правомощия. Това, че те предпочитат да се правят на борче, е друг въпрос”, подчерта Трайков. По думите му вносът не е малък.
„Високата цена на горивата у нас, сравнена дори с тази в съседните ни страни, е факт от години. Факт е, че дори в такъв случай би могло да се внася гориво и от тях, за да се изравни цената, но защо подобни действия не се предприемат аз не мога да отговоря”, коментира той.
Според Трайчо Трайков контролът върху пазара на горива в страната не е на ниво и големите играчи на него много често си определят цени, които са доста по-високи отколкото трябва да бъдат.
„За миналата година имаме 471 хиляди тона бензин и над 1,1 милиона тона употребен бензин в страната през миналата година”, обясни и енергийният експерт проф. Атанас Тасев. Делът на вноса на дизел за страната нараства – през 2005 г. той е бил 25%, в момента е 36%.
„Проблемът с вноса е, че трябва да бъде направена логистика, да има междинни складове, междинни продуктопроводи и така нататък и затова предимство имат тези, които имат подобни складове”, добави той.
Според него никой не пречи на никого да внася, а пазарът в страната е свободен. „Въпросът е кой има възможност да осъществява този внос. В момента може да се каже, че пазарът на горива в страната е сравнително равновесен и цените на него са такива, каквито ги определя търсенето”, заяви експертът.
Вижте целия разговор във видеото: