Възможно ли е да бъдат запазени правата на авторите на филми, музика и предавания у нас? След спорното споразумение АСТА, дискусията за пиратството продължава.

 

"Не може да се приема, че забавлението е безплатно"

У нас с години е натрупано разбирането, че авторското право не се плаща, посочи в студиото на „Тази сутрин” журналистът Найо Тицин, който е и продуцент на филма „Лора от сутрин до вечер”. Според него торент сайтовете могат да контролират нещата. Тицин посочи негласното „джентълменско” споразумение между българските продуценти и торент сайтовете да свалят филмите, докато са на голям екран. А по света в много страни торент сайтовете са недостъпни, посочи Тицин. Според него не трябва изкуството да се възприема като споделяне на информация.

"Един от митовете е, че българският потребител не иска да плаща"

Мнението е на Невен Дилков, председател на Сдружението за електронни комуникации, в което влизат самите доставчици. Той посочи, че най-популярният филм в един от торент сайтовете е свалян около 200 хиляди пъти. А „Мисия Лондон” само за 10 дни е гледан на големия екран от 150 хиляди души. И те са си платили. Според Дилков, това означава, че българинът все пак е готов да плаща за изкуство.

Доставчиците на интернет у нас нямат техническа възможност да следят пиратството в мрежата. Апаратурата за следене на интернет трафика струва колкото изграждането на още една мрежа за доставка на интернет, каза още Дилков.