Разкритието на New York Times, че единият от пилотите на германския самолет, разбил се във Френските Алпи, е бил извън кабината при инцидента, породи нови неясноти около катастрофата.
Германският Airbus A320 със 150 души на борда е летял на около 12 000 м височина по маршрута си от Барселона до Дюселдорф във вторник, когато започва да пада в продължение на около 10 минути до 2000 метра височина, където се разбива в района на Френските Алпи.
Според New York Times единият пилот вече е бил извън кабината, когато машината е започнала да се снижава стремглаво. Това беше потвърдено и от германската прокуратура. Все още обаче не е ясно дали в кокпита е останал капитанът или помощник-пилотът. Не са обявени и самоличностите им.
Това повдига въпросите – дали другият пилот е бил възпрепятстван да управлява самолета, дали нарочно е започнал да се снижава или някакъв механичен проблем е довел до рязката загуба на височина.
Протоколът
Новият протокол за сигурност, въведен от Конгреса в САЩ след атаките от 11 септември 2001 година, почти със сигурност е бил действащ на борда на самолетите, обслужвани от Germanwings като част от Lufhansa, която споделя стандартизирани процедури за безопасност с американските авиопревозвача. Това твърди Глен Уин – инструктор по авиация в Университета в Южна Калифорния.
Този протокол премахна използването на ключове за влизане в кокпита, елиминирайки възможността пътник да ги вземе от член на екипажа. Също така беше въведено изискването вратите към пилотската кабина да бъдат така подсилени, че да издържат на стрелба и експлозии.
"Знам, че в САЩ след 9/11 вратата на пилотската кабина е най-сигурната в целия самолет", заяви Антъни Брикхаус - доцент по безопасност в Университета по авиация Ембри-Ридъл.
Американски експерти обясняват, че по процедура стюардът трябва да използва количката с храна, за да блокира достъпа до кокпита, когато пилот отвори вратата, за да излезе. Стюардът е длъжен още да остане в кокпита до връщането на пилота и да му отвори вратата.
Ако член на екипажа не отвори заключената врата на пилотската кабина отвътре, според инструкциите за Airbus A320, вратата може да бъде отключена и от член на екипажа отвън чрез въвеждането на код, съдържащ от 2 до 7 цифри, препрограмиран от авиокомпанията.
Във видеото можете да видите протокола по безопасно отваряне на вратата на пилотската кабина:
Версиите
Знакова самолетна трагедия с липсващ в кабината пилот е катастрофата с египетския полет 990 през 1999, вината за която американското разследване приписва на капитана. Вторият пилот изчакал капитанът да отиде до тоалетната и след това започнал рязко спускане на машината.
Според Джим Хол - бивш председател на Националния съвет по безопасност на САЩ, при полета на Germanwings няма рязко спускане и по-скоро става въпрос за „постепенно снижаване”.
„Можете да използвате малко логика тук - пилотът, който е бил в кабината или не е искал другият пилот да се върне обратно или не е бил в състояние да го пусне", заяви Бари Шиф - бивш капитан с 34 години опит и консултант по авиационна безопасност.
Томас Антъни - директор на програма за авиационна безопасност и сигурност, обаче твърди, че никога причината не е една: "Обикновено това е четири или пет фактора, които идват заедно. Нашите умове искат това да се опрости и да кажа, че е това едно нещо е причината, но винаги става въпрос от верига обстоятелства".