В 17 училища вече няма да се използват смартфони. Мярката е въведена от група лондонски училища в знак на нарастващата обществена загриженост въздействието върху децата, свързано с телефоните.
Директорите на 17 от 20-те държавни средни училища в Саутерк, Южен Лондон, предприемат колективни действия, за да откажат учениците си от смартфоните. По този начин те се надяват да да се справят и с недостатъците на използването им извън училищните врати.
Училищата също така ще помогнат на семействата и учениците да разберат добре отрицателните страни на използването на смартфони и социални мрежи сред младите хора.
Те включват проблеми, свързани с психичното здраве, пристрастяване към времето, прекарано пред екрана, въздействие върху съня и вниманието, достъп до неподходящо и графично съдържание и повишен риск от кражби и грабежи.
Скорошен доклад на образователната комисия на Камарата на общините установи, че удълженото време пред екрана става все по-нормално за малки деца и тийнейджъри, с 52% увеличение на времето пред екрана на децата между 2020 г. и 2022 г.
Според доклада близо 25% от децата и младите хора използват своите смартфони по начин, който съответства на поведенческа зависимост.
Останалите три държавни училища в Саутерк, Южен Лондон също работят по въвеждането на политиката за забрана на телефоните в училищата.
По думите на психолога Детелина Стаменова хората са много зависими от мобилните устройства и все повече деца заспиват с телефон.
„Телефоните се превръщат в големия биберон, който на родителите ни е удобно да дадем без да осъзнаваме рисковете. Това е добронамерено, но изключително погрешно от гледна точка на детската психология. Едно дете в първите 7 години от развитието си, за да може да постигне потенциала си, да развие фина моторика, когнитивни умения, възприятия за света и общуване, има нужда от очите на възрастния или на други деца. Когато телефоните са огромна част от живота, ние не успяваме да видим истинския живот“, каза тя.
Зависимостта може да доведе до промяна на настроенията и невъзможност за общуване.