Докато бъдещето на Великобритания в или извън Европейския съюз е по-несигурно и от политическата съдба на премиера ѝ Борис Джонсън, британската Консервативна партия използва „Фейсбук” реклами (Facebook ads), за да настройва населението в подкрепа на брекзит, разкрива проучване на Би Би Си.
Според данните хората на Борис Джонсън са таргетирали в своята кампания за въздействие върху общественото мнение по-възрастното население на Великобритания, над 45-годишните.
Опозицията също инвестира немалки суми в пропагандиране на своите виждания за оставане или излизане от ЕС, като основният конкурент на управляващите отново поставя акцент върху по-възрастния електорат.
Консерватори
Рекламите на Торите (както са наричани депутатите от Консервативната партия) критикували опозиционните лидери за това, че искали да „игнорират резултата от референдума за брекзит”, като призивът е „Не ги оставяйте да им се размине”.
В пълна противоположност са били рекламите, насочени към младите. Те са засягали теми като обществен ред и психическо здраве.
В средата на септември Консервативната партия е платила за 691 реклами във „Фейсбук” – най-много от всички партии в Обединено кралство. Повечето от тях са били идентични или с минимални разлики.
Общо рекламите са били видени между 0,5 млн. и 2,6 млн. пъти. От политическата сила твърдят, че много от кампаниите вече са неактивни, макар да продължават да се появяват.
Според Би Би Си поне 93% от хората, видели рекламите, критикуващи привържениците на оставане в ЕС, са били на възраст 45 г. и нагоре. Освен това статистиката показала, че повечето реклами са били пуснати, след като Борис Джонсън беше избран за премиер на страната.
Лейбъристи
Освен управляващата партия, други политически организации също използват подобен тип представяне. Общият брой на рекламите, за които е платила Лейбъристката партия, е 276. Основна тема е брекзит, като са засегнати въпроси като околната среда и ловът на лисици.
При тях също основна целева група са хора над 45 години, но процентът е по-нисък – 68%. Не се забелязват и големи разлики в рекламите спрямо възрастта, няма конкретни послания, които да са насочени към по-младите.
Въпреки това се забелязва разлика в процентите спрямо пола. Поне 73% от рекламите за лов на лисици са били показвани на жени, а 60% от мъжете привърженици на Лейбъристите са виждали реклами за предстоящи парламентарни избори.
Либералдемократи
Партията на либералдемократите е пускала най-малко реклами, а основната тема остава същата – брекзит.
При тях се забелязва контраст спрямо Консервативната партия. Рекламите са били насочени основно към по-младото население и са били за спиране на брекзит.
Част от „Фейсбук” рекламите на партията са насочени към привличането на нови членове.
Как работи това?
Рекламите на социалната мрежа дават възможността да се избере т.нар таргет група спрямо пол, възраст, местонахождение и интереси. Например, определена реклама може да бъде насочена към мъже, живеещи в София, които се интересуват от футбол.
През 2018 г. „Фейсбук” пусна рекламна библиотека, за да направи политическите реклами по-прозрачни. Библиотеката може да се използва за търсене на определени реклами в определена страница. Освен това може да се направи справка кой е платил за нея и каква група от хора са я видели.
Информацията не е конкретна (т.е не се вижда какво напр. Георги Георгиев е видял), но дава доста точен ориентир.
Цялото проучване може да намерите тук.