Висш служител в Европейската агенция по лекарствата заяви в интервю, публикувано този вторник, че има връзка между ваксината на „АстраЗенека“ и случаите на образуване на кръвни съсиреци.

„Можем да го кажем вече - ясно е, че има връзка с ваксината, въпреки че не е ясно какво причинява подобна реакция“, казва ръководителят на EMA по стратегията за ваксините Марко Кавалери пред италианския вестник „Ил Месаджеро“.

„Опитваме се да изградим точна картина какво се случва, да дефинираме прецизно този синдром, причинен от ваксината (…) Сред ваксинираните има известен брой случаи на церебрални тормбози на млади хора, по-голям отколкото ние очаквахме. Това ще съобщим“, казва Кавалери.

Изявлението на Кавалери идва преди среща на ЕМА по въпроса с ваксината на „АстраЗенека“, която започва днес и ще продължи до 9 април. Тази седмица Европейската агенция по лекарствата ще излезе с позиция по въпроса. От Британската агенция по лекарствата започват проучвания по същия проблем.

През последните седмици възникнаха подозрения за възможността ваксината на „АстраЗенека“ да има сериозни странични ефекти след регистрирането на случаи на атипични тромбози след имунизация с препарата. Макар такива образувания да се наблюдават изключително рядко, някои от пациентите с такива съсиреци починаха.

ЕМА разследва въпросните случаи и излезе със заключението, че не са открити доказателства за връзка с ваксината на „АстраЗенека“. Въпреки това регулаторът продължи своето разследване за възможни сериозни странични ефекти от препарата.

По-миналата седмица директорът на Европейската агенция по лекарствата Емер Кук заяви пред комисията на ЕП по здравеопазването, че „не можем ясно да изключим връзката между съсиреците и ваксината на „АстраЗенека“.

На 31 март беше съобщено, че ЕМА досега е разгледала 62 тежки случая на тромбози след ваксинация с „АстраЗенека“. Починалите са 14 при над 9 милиона имунизации.

Засега информацията на Кавалери не е потвърдена официално от ЕМА. Много европейски държави спряха или въведоха ограничения за имунизациите с Оксфордския препарат.

Европейската комисия отказа да коментира работа на ЕМА, но говорител от Брюксел потвърди, че се актуализират сигналите за евентуална връзка между ваксината на „АстраЗенека“ и образуването на съсиреци.

„Тази връзка се изследва в момента от Европейската агенция по лекарствата. Тя се произнесе вече миналата седмица. Тази седмица също се събира нейният комитет по сигурността, за да анализира сигналите. Очакваме нова позиция на Агенцията“, заяви говорителят на ЕК Стефан де Киирсмекер. 

За да научите първи най-важното, изтеглете приложението на bTV Новините за Android и iOS!

Бъдете с нас и във Facebook и Instagram!