Рязко се променят търсенията на онлайн потребителите в Русия и Украйна след началото на най-голямата война в Европа от 1945 г. насам.
Данните от платформата Google Trends за последния месец дават представа кои теми вълнуват хората и какви заявки за информация в интернет правят.
Първо санкции, после - преговори
Така в Русия от средата на февруари насам топ темите в търсене по ръст са „Икономически санкции“, „Преговори“ и SWIFT – скокът при тях се измерва в хиляди проценти.
Интересна е графиката, която проследява ръста на обема на търсенето по тези теми. Руснаците се интересуват от санкциите и преди 24 февруари, когато започна т.нар „специална военна операция“, изясняват си какво е SWIFT (системата за междубанкова комуникация, от която Русия на практика е изключена – б.р.) на 26 февруари, а на 28 февруари голямата тема на търсене стават преговорите.
Интересите по региони също носят интересна информация. Най-развълнувани от икономическите санкции са в Магаданска област, следвани от Москва и Санкт Петербург. В Питер и Калининград най-много се интересуват от темата SWIFT.
Топ регион по темата с преговорите изненадващо е Чуктотка, но пък очаквано след него се нареждат Адигея и Белгородска област, които са част от Южния военен окръг и на тяхна територия се разполагат войски, свързани с бойните действия в Украйна.
Сред ключовите фрази обаче доминира празничният 8 март.
Какво търсят в Украйна
Когато се прехвърлим от другата страна на фронтовата линия, търсенето онлайн е насочено повече към преките ефекти от войната, а не от косвените.
Най-голям ръст в „Гугъл“ в Украйна има темата за дрона „Байрактер TB2”. Турският боен безпилотен самолет се използва от отбраняващите се сили за унищожаване на руски танкове и друга бойна техника, като от Киев често показват кадри с успешни акции и твърдят, че с помощта на машините нанасят значителни поражения на врага. За дрона започва да се говори няколко дни след началото на конфликта.
Втора по ръст тема в търсенето е тази за вечерния час, който се наложи да се въведе в много населени места след началото на руската офанзива. На трето място са търсенията за преговорите между воюващите страни, а след него по ръст са запитванията по тема „Извънредно положение“.
След първите няколко дни на войната стана ясно, че тя няма да приключи бързо и това отприщи невиждана по мащаб бежанска вълна от Украйна. Това се вижда и по търсенията в „Гугъл“ по теми, свързани с бежанците. Те леко се повишават в дните преди началото на конфликта, рязко скачат на 24 февруари, за да се увеличат неколкократно след 28 февруари.
А у нас?
България не е фронтова страна, но е сред най-близко разположените до конфликта членки на ЕС. Как се отразява войната на темите, които търсим онлайн?
Публикуваме по-долу списък с петте теми с най-голям ръст през последните 30 дни у нас:
- „Ергенът“
- 8 март
- Баба Марта
- Украински език
- Владимир Путин