Много посетители на чужди градове при хубаво време избират да ги обиколят и разгледат с велосипед. Това дава възможност за по-бързо придвижване от ходенето пеша, но и за импулсивни спирания – според желанията на велосипедистите и спрямо предвижването с градски транспорт. Необходима е добра инфраструктура, каквото повечето европейски столици предлагат.
Ако не спазвате правилата за колоездене обаче, може да се наложи да платите високи глоби. Онлайн платформата buycycle, която представя специализирани статии на различни езици, прави анализ на санкциите в 20 европейски столици и посочва къде те са най-високи. В някои държави някои от санкциите за най-честите провинения достигат 1000 евро.
Експертите сравняват глобите за управление на велосипед без светлини, под влиянието на алкохол, излизане от велоалеята, преминаване на червено и говорене по мобилен телефон.
Ако предпочитате да разгледате Мадрид с колело, отколкото в задръствания, трябва да сте особено внимателни. Там нарушенията излизат най-солени. Използването на мобилен телефон по време на шофиране струва 200 евро. Същата е и санкцията за каране без светлини.
За сравнение - в Берлин ще трябва да платите съответно 55 или 20 евро.
Ако се движите по тротоар в Люксембург, ще бъдете таксувани със 175 евро. А преминаването на червено в Атина струва цели 700 евро, в Рим – 613 евро.
Когато става въпрос за колоездене под въздействието на алкохол, правилата варират значително. В Италия лимитът на алкохол в кръвта е 0,5 промила и всеки, който го превиши, ще трябва да плати глоба от 545 евро. В Лондон трябва да избягвате напълно алкохола. Ако ви хванат, ще трябва да извадите от джоба си над 1000 евро.
Топ пет на най-скъпо струващите нарушения с велосипед в чужбина:
Преминаване извън велосипедните алеи - по тротоари и др.:
Люксембург – 175 евро, Париж – 135 евро, Стокхолм – 133 евро, Осло – 120 евро, Мадрид – 100 евро.
Преминаване на червено:
Атина – 700 евро, Рим – 613 евро, Брюксел – 174 евро, Люксембург – 145 евро, Париж – 135 евро.
Преминаване с велосипед без светлини:
Мадрид - 200 евро, Брюксел - 200 евро, Копенхаген и Амстердам - 95 евро, Осло и Прага - 80 евро.
Използване на мобилен телефон при колоездене:
Мадрид – 200 евро, Рим – 161 евро, Люксембург – 145 евро, Амстердам – 140 евро, Копенхаген - Париж – 135 евро.
Експертите съветват дори ако използвате велосипеди под наем, да се уверите, че светлинните им индикатори работят, преди да потеглите. Защото в крайна сметка няма значение коя компания стои зад тях - велосипедистът трябва да плати.
Споменатите санкции не са предназначени само да служат като финансово възпиращо средство. По-скоро те са важна мярка за гарантиране на безопасността на всички участници в движението и за по-доброта му организираност, напомнят от платформата.
Въпреки че в България велосипедната инфраструктура няма особено голям обхват, в Закона за движението по пътищата у нас има няколко основни момента, ориентирани към колоездачите.
Сред тях е забраната да управляват превозното си средство по площите, предназначени само за пешеходци. Тя обаче не се отнася за велосипедисти на възраст до 12 години.
Забранено е движението на велосипедисти в група за тренировка, ако пред и зад групата няма придружители с автомобил или мотоциклет. Законът изисква също всеки велосипедит у нас да има звънец, светлини и светлоотразяващи елементи.