Комисията на Европейския парламент по транспорт съобщи, че подкрепя законопроекта за новите правила за международните пътни превози, по-известен като пакет „Мобилност“.

Не са подкрепени българските поправки. По-рано днес евродепутатите от комисията отхвърлиха възможността законопроектът да бъде допълван.

Българските превозвачи намериха подкрепа за промени на текстовете от колегите си от още 6 страни– Румъния, Унгария, Полша, Литва, Кипър и Малта. Те написаха отворено писмо, в което се обявяват срещу някои конкретни предвидени мерки – като задължителното прибиране на превозните средства в страната на регистрация на всеки 8 седмици.

Предстои през юли всички евродепутати да гласуват на второ четене промените, които ще въведат по-строги изисквания за връщане на водачите и превозните средства в държавата, където превозвачът е данъчно задължен (на всеки три или четири седмици). Ще бъдат прилагани и повишени изисквания за работното време и почивката на водачите. Новите правила засягат също каботажа (временен пренос на стоки от превозвачи, установени извън приемащата държавата от ЕС).

Ако тази почивка бъде извън дома, настаняването ще трябва да бъде за сметка на работодателя.

Досегашните ограничения за каботаж ще се запазят (три действия в рамките на седем дни), но се въвежда "срок за прекъсване" от четири дни преди извършването на по-нататъшни каботажни дейности в рамките на същата държава със същото превозно средство.

Превозвачите ще трябва да извършват значителна част от дейностите си в държавата, където са данъчно задължени. Новите правила изискват връщането на превозните средства в държавата център на дейността на всеки осем седмици.

Леките търговски превозни средства над 2,5 тона също ще трябва да отговарят на европейските правила за превозите и ще трябва да бъдат оборудвани с тахограф.

Бъдещите правила за командироване ще се прилагат върху каботажните и трансграничните дейности, с изключение на транзит, двустранните дейности, включително с едно допълнително натоварване или разтоварване във всяка посока (или нула на отиване и две на връщане).

Данните от днешното гласуване показват, че в парламентарната комисия законопроектът в отделните три части е бил приет съответно с 30-33 гласа "за", при 15-19 гласа "против" и до един въздържал се. Новите правила ще бъдат приети окончателно, ако не бъдат гласувани изменения с абсолютно мнозинство на пленарната сесия (т.е. с поне 353 гласа), се пояснява в съобщение на ЕП.

Правилата за командироване ще се прилагат 18 месеца след влизането в сила на новото законодателство.

Правилата за времето за почивки, което включва прибирането на водачите, ще се прилагат 20 дни след влизането в сила на законодателните изменения. Правилата за връщането на превозните средства и за достъпа до пазара ще се прилагат 18 месеца след влизането им в сила.

Ако промените бъдат окончателно утвърдени след месец, задължителната почивка на водачите в края на седмицата няма да може да бъде ползвана в кабината на превозното средство.