Отживелица ли е гледането на централната емисия новини пред телевизора? Има ли шанс за нов живот радиото с помощта на новите онлайн платформи? Може ли да се използват социалните мрежи за разказване на завладяващи истории? Това са само няколко от сложните въпроси, с които се занимават медийните изследователи през последните повече от 10 години. Ясно е само едно: журналистиката се променя – и като технология, и като дейност в полза на обществото.
Своя опит по трудния път към все по-взискателната аудитория споделиха в Лисабон представители на десетки водещи медии от цял свят. Обединява ги мрежата ENEX, в която членуват над 70 телевизии от повече от 50 държави. Тя не е просто „световния телевизионен обмен”, от който идват кадрите за международните новини – ENEX е платформа за споделяне на идеи, добри практики и достъп до инфраструктура, която до неотдавна беше запазена територия само и единствено за глобалните играчи на пазара.
bTV Media Group е член на ENEX и единствен представител на България. На конгреса в Лисабон директорът „Новини, актуални предавания и спорт” Венелин Петков представи новото 360-градусово интерактивно студио на bTV – от проекта до реализацията на комплекса, който и до момента е без аналог в региона.
Какво представляват новините и актуалните предавания в една водеща телевизия през 2019 г.? Може ли една българска медия да бъде пример за добре реализиран проект в глобален мащаб? По тези и други въпроси говорим с Венелин Петков:
- Какво представлява ENEX? Защо е толкова важно, че bTV Media Group представя България в рамките на тази мрежа?
ENEX е партньорска мрежа от най-силните телевизии от над 50 страни в Европа, Америка и Близкия Изток. Членството в нея ни дава достъп до информация и видео (включително и на живо) от ключови точки на света.
В момента, например, имаме картина на живо и информация от Северна Сирия и от кюрдска телевизия, и от турска телевизия, членове на ENEX.
Контактите с колегите са и важен източник на идеи и вдъхновение. В момента нашето ново студио е извор на идеи за много от тях.
- Какво видя на конгреса?
Всеки конгрес на ENEX включва презентации и обсъждания на теми, важни за журналистиката и медийната индустрия. На този конгрес част от темите са свързани с употребата на 5G технологията за телевизия, интеграцията на телевизионно и интернет-базирано съдържание, възраждането на радиото, благодарение на подкастите и други.
- Кои бяха останалите участници?
Участват представители от телевизии от целия свят, сред които CBS News (САЩ), Sky News (Великобритания), RTL (Германия) и много други лидери на световния ТВ пазар. Бяха представени и нови членове на мрежата – от Китай и Мароко.
- Къде се намира bTV Media Group спрямо водещите телевизии в Европа, а и в света? Какво показахме на останалите?
bTV е един от иноваторите на европейския медиен пазар. Нашето студио има революционен дизайн и дава огромни възможности за презентация и интеграция на съдържание. Показахме процеса на изграждане и прехода от старата към новата платформа за новини и актуални предавания.
- Телевизията по цял свят е в период на преход – от линейна консумация пред телевизора към фрагментирано гледане на много екрани. Как изглежда бъдещето на телевизията – не само като технология, но и въобще като платформа за показване на значимото?
Еволюцията на телевизията включва много повече от броя на екраните. На първо място, еволюира ролята на журналистите. Те трябва да могат да работят в повече платформи и да достигат различни части от аудиторията чрез тях. Репортерът трябва да може да работи в уеб, да прави репортаж или подкаст за радио, да снима и монтира за телевизия, да се включва на живо навсякъде, да има значимо професионално присъствие в социалните мрежи.
В същото време класическото линейно съдържание едва ли скоро ще изчезне. Една емисия новини на живо по традиция има статута на всекидневно важно събитие. Актуалните предавания с живи интервюта са места, където се раждат новини. Затова масовата аудитория продължава да ги гледа, а разкритията на журналистите в тях имат силата да предизвикат значими промени.
Днес много хора твърдят, че „не гледат” телевизия, или изобщо не притежават телевизор. В същото време те непрекъснато четат или гледат в интернет съдържание, което е било създадено за телевизия и излъчено в телевизионен ефир.
За нас е важно да можем да достигнем до хората чрез платформите, които те следят. Дали наричаме историите, интервютата и разследванията си "телевизия", или нещо друго, няма никакво значение. Важното е да имаме доверието на хората, че работим за тях и търсим обективната истина, независимо от формата и платформата.