Усещали ли сте необяснимо и неприятно чувство когато наблюдавате снимка или видеоклип с хуманоиден робот? Вероятно сте попаднали в зловещата долина – психологически феномен, който пречи донякъде на развитието на съвременната роботика.

Какво е зловещата долина?

Това е понятие, което описва рязък спад на дружелюбността у човек и появата на силна неприязън, отвращение и дори страх при вида на обект, който е силно човекоподобен, но не съвсем.

Психологическият феномен за първи път е въведен от японския професор по роботика Масахиро Мори през 1970 г.

В периодичното издание Energy проф. Мори изказва мнение, че робот, който се доближава удивително много до човек, може да причини обезпокоителна психологическа асоциация с мъртъв или болен човек. Това състояние той описва като зловещата долина, където въображаемата линия на душевната емоционална реакция преминава от положителна при наблюдение на човекоподобни машини, до отрицателна при перфектния андроид.

Само част от емоциите, които Ейбъл може да повтори
Снимка: Getty Images

В книгата си „Роботи: Факти, фикция и предсказания“ Масаширо Мори отбелязва, че неговите хуманоиди са симпатични на хората, но до един момент.

„Забелязах, че преследвайки целта роботите да станат по-човешки, те стават по-приемливи за хората. Но до един момент, когато емоционалната реакция става точно обратната – на отвращение и страх. Това наричам зловещата долина“, коментира Мори.

Снимка: Getty Images

Той дава няколко примера, за да избистри идеята си. Индустриалните роботи не приличат на хора и поради тази причина не предизвикват интерес в повечето наблюдаващи. Робот играчка прилича малко повече на човек и това води до позитивна емоционална реакция и дори емпатия.

В същото време обаче протеза за ръка, която може да изглежда почти неразличима от истинска, предизвиква чувства на страх и погнуса. Същото се усеща и при изключително хуманоидните роботи.

Снимка: Getty Images

Какво усилва зловещата долина?

Състоянието се засилва още повече при движещ се обект, защото чисто психологически външният вид и моториката са тясно свързани. Ако наблюдавате хуманоиден робот, който се движи, но с не съвсем човешки движения, това предизвиква негативна реакция.

Макар да се усеща най-често при работата с роботи, зловещата долина не се ограничава само при тях. Подобни силни негативни емоции предизвикват също човекоподобните протези, манекените по витрини на магазини, както и изключително реалистичната анимация.

Снимка: Getty Images

Зловещата долина се усеща особено силно при куклите Бунраку – традиционни хуманоидни образи от японския театър, които повечето хора описват като зловещи.

При компютърните игри и киното това може да развали напълно преживяването.

Примери в киното

Експерти дават за пример няколко филма, които страдат от попадането в зловещата долина.

Един от тях е Final Fantasy: The Spirits Within от 2001 г. За времето си това е най-реалистично създадената компютърна анимация, но именно това води до лошия успех на филма. Супер реалистичните герои плашат повечето зрители, които ги описват като „притеснителни“. Филмът е провал в бокс офис отношение.

Друг интересен пример е при децата. При първите прожекции на култовата анимация „Шрек“ много от малките зрители описват чувствата си към принцеса Фиона като негативни. Образът ѝ просто е прекалено реалистичен и това предизвиква тревожност и страх у децата, като много от тях се разплакват при появата на Фиона на екран. Заради този емоционален отговор Фиона е преработена преди премиерата на филма, за да изглежда по-анимационна отколкото реалистична.

Най-добрият пример обаче е лентата от 2019 г. „Котки“. Адаптацията на добре познатия мюзикъл използва компютърна анимация, за да пресъздаде героите като хуманоидни котки. Освен чисто подигравателните коментари, по-голямата част от зрителите описват филма като зловещ, страшен и кошмарен. Това води и до огромния провал на адаптацията.

Зловещата долина като мода в интернет

През последните седмици в социалните мрежи се появи нова мода, свързана с това психологическо състояние. Предизвикателството е чрез грим да се постигне емоционална реакция на зловещата долина у наблюдаващия.

Инстаграм и ТикТок са изпълнени с видеоклипове, които потребителите описват като „притеснителни, зловещи, плашещи и отвратителни“.

Предизвикателство за роботиката

Зловещата долина е сериозно предизвикателство за развитието на изкуствения интелект и съвременната роботика. С появата на все по-хуманоидни роботи, учените са изправени пред това как да заобиколят ефектите на състоянието.

Снимка: Getty Images

Човешкият мозък е устроен така, че да засича и най-малките разлики в движения, мимика и външен вид на обект, който се представя за човек. Това е чисто еволюционна придобивка, защото по този начин се предпазваме от непознатото.

При роботиката голямото предизвикателство е именно мимиката на лицето, която ако леко се разминава, роботът веднага попада в зловещата долина.

Снимка: Getty Images

Роботът София е добър пример за това. Макар да е изключително хуманоиден, движенията на лицето ѝ са притеснителни.

Друго предизвикателство е също несигурността, в която попадат хуманоидните роботи. Теории сочат, че зловещата долина съществува като феномен заради трудността да определим към коя категория спадат роботите – към живи хора или към компютърно-генерирани образи. „Човек“ и „нечовек“ са две взаимоизключващи се категории и всичко, което преминава от едната в другата, предизвиква ефекта на зловещата долина.

При навлизането на роботиката в ежедневието ни, предизвикателството на зловещата долина става още по-сериозно. Ако един робот попада в тази категория, то потребителят е по-склонен да не го използва.

Снимка: Getty Images

Учените предлагат и няколко принципа за роботиката, по които да бъдат конструирани хуманоидите така, че да не предизвикват усещане за зловещата долина. Те включват:

  • Комбиниране на човешки пропорции с реалистични текстури.
  • Никакво смесване на човешки и нечовешки елементи.
  • Държанието, външният вид и способностите на робота да не си противоречат.

Повечето производители на роботи за домакинствата умишлено не използват човекоподобни образи за машините си, точно за да избегнат появата на зловещата долина.

В свое интервю Масахиро Мори казва, че е възможно да прескочим зловещата долина и да излезем от другата страна, но допълва, че няма смисъл да го правим. Вместо това той подкрепя дизайнът на роботи да се развива до момента, преди те да попаднат в зловещата долина.

Изберете магазин

Разгледай онлайн нашите промоционални брошури

Цените са валидни за периода на акцията или до изчерпване на наличностите. Всички цени са в лева с включен ДДС.
Advertisement