Скандалът с манипулираните лични данни на 50 млн. потребители на „Фейсбук“ набира все по-голяма скорост.

За дни социалната мрежа търпи небивали до момента загуби – близо 50 млрд. долара. Зароди се и дебат за масово закриване на профили в социалната мрежа. 

Снимка: bTV

Разследване на британска телевизия за влияние върху нагласите на избирателите показа технологията на манипулацията. Данните на 280 хил. потребители са предоставени от „Фейсбук“ на професор по психология, който работи с британската компания за анализи „Кеймбридж аналитика“. Смята се, че след това консултантската фирма ги е използва в предизборната кампания на Доналд Тръмп, като е манипулира над 50 млн. души в социалната мрежа.

Снимка: bTV

Консултантската компания се е намесила в американските избори, признава шефът ѝ Александър Никс, записан от скрита камера на „Ченъл 4“.

Във видеото той казва, че се е срещал с Доналд Тръмп много пъти. „Ние направихме цялото проучване, база данни, анализи. Цялата дигитална и телевизионна кампания“, казва Никс, който вече е уволнен.

Снимка: стопкадър

Той прави тези изявления пред репортер, представил се за богат клиент, който иска да използва компанията, за да влияе на предизборни кампании в Шри Ланка.

От „Аналитика“ признават, че са повлияли на изборите в редица страни по цял свят.

„Използвахме различни организации, за да работят по един много успешен проект в страна в Източна Европа. Влязоха, свършиха работата и си тръгнаха без никой да ги усети“, признава в записа Марк Търнбъл, служител в „Кеймбридж аналитика“.

Висши служители на компанията разказват, че използвали данни от профили във „Фейсбук“, за да оказват психологическо влияние върху избирателите, като си играят с техните емоции и страхове.

„Кеймбридж аналитика“ са наети от Доналд Тръмп за предизборната му кампания срещу 6 млн. долара Бившият съветник на американския президент Стив Банън е бил вицепрезидент на компанията за анализи.

От компанията отричат да са използвали лични данни в кампанията на Тръмп.

Междувременно бившият служител Кристофър Уайли проговори за манипулацията.

„Похарчихме повече от 1 млн. долара. Не беше евтино. Но с оглед на броя данни, които събраха, и качеството на тези данни, всъщност беше нещо, което стана бързо, относително евтино и с високо качество“, казва Уайли.

Очаква се Марк Зукърбург да направи изявление в следващите часове.

По темата работиха Теодора Трифонова и Вяра Деянова