Авиационната индустрия се стреми да стане въглеродно неутрална. Очаква се ролята на водорода да бъде на енергиен носител, който да задвижва големите летателни машини.

През следващите две години Lufthansa Technik ще тества различни процеси, за да наблюдава работата с водородната технология. Очакванията са до 2035 година да бъде осигурена поддръжката на самолети, които използват водородно гориво.

Съвременните самолети използват горивото керосин, примесено с редица специфични химикали, но то се явява сериозен замърсител на атмосферата.

 

Водородът има голям потенциал за неутрални по отношение на климата полети по маршрути на къси разстояния. Регионалният въздушен транспорт с по-малки самолети, задвижвани с водород, е напълно възможен, коментират специализираните издания.

Снимки: lufthansa-technik

Изведен от експлоатация, след като 30 години е излитал в небето, Airbus A320 започва да служи на науката. Той е превърнат в уникална изследователска лаборатория и върху него вече се работи на терен.

Lufthansa Technik си партнира с летището в Хамбург, с Германския аерокосмически център (DLR) и с  Центъра за приложни аеронавтически изследвания ZAL. Проектът е финансиран от Министерството на икономиката и иновациите в Хамбург, както и от Банката за инвестиции и развитие в града.

„Ние подготвихме самолета – който летя за Lufthansa Group в продължение на 30 години за следващ етап. В момента Hydrogen Aviation Lab се оборудва с пълен набор от тестови системи, както и с вътрешен резервоар за течен водород и бордова горивна клетка, съчетана с поддържаща наземна водородна инфраструктура. Въпреки че този Airbus A320 вече няма да се издига в небето, той може да бъде теглен до места в базата на Lufthansa Technik и летището в Хамбург, за да даде възможност за изследване на наземни процеси в реалния свят“, коментират от компанията.

Паралелно с изследванията, проведени с помощта на физическия хардуер на Hydrogen Aviation Lab, проектът включва и създаването на така наречения цифров близнак на Airbus A320. Там симулациите ще позволят на изследователите да разработят и тестват методи за прогнозна поддръжка за системите и компонентите на бъдещите поколения самолети. Използвайки целеви анализи на данни, повредите на водородните компоненти и системи биха могли да бъдат предвидени преди тяхната повреда. Това ще позволи навременни замени, преди повредите на компонентите да засегнат работата на самолета.

От 2016 г. летище Хамбург насърчава устойчивостта, като захранва своите дизелови превозни средства с Neste MY Renewable Diesel - гориво, произведено от 100% възобновяеми суровини. Летището е инсталирало слънчеви панели на покривите на различни сгради и паркинги за генериране на чисто електричество.

Освен това, то е сключило споразумения и с местни доставчици на енергия, за да гарантира, че голяма част от енергията му идва от възобновяеми източници.

По-голямата част от водорода в света днес се произвежда чрез преобразуване на метан, добит от природен газ – изкопаемо гориво, при което се отделя голямо количество въглероден диоксид. В бъдеще обаче се очаква водородът да се добива преди всичко чрез използване на електрически ток от възобновяем източник, който разделя водата на съставните ѝ вещества – кислород и водород. Това ще означава драстично намаляване на емисиите за производство на водород. Когато технологията започне да се прилага в мащаб, авиацията ще може да се превърне в наистина „зелена” форма на пътуване.