През февруари 2024 г. се разиграват драматични моменти във въздуха - по време на полет от Франкфурт на Майн - в Германия, до Севиля - в Испания.

Малко след като пилотът напуска пилотската кабина, за да отиде до тоалетната, на втория пилот му прилошава – и Airbus A321-200 със 199 пътници остава в безпилотен режим.

Много от пътниците едва сега осъзнават колко сериозна е била ситуацията в пилотската кабина, коментира RTL. След като излиза официален доклад за случилото се.

Изберете магазин

Разгледай онлайн нашите промоционални брошури

Цените са валидни за периода на акцията или до изчерпване на наличностите. Всички цени са в лева с включен ДДС.
Advertisement

„Капитанът напуска пилотската кабина за почивка до тоалетната. Преди това е проведен разговор с втория пилот за времето и работата на самолета, без никакви аномалии“, се казва в окончателен доклад, публикуван от Испанската агенция за разследване на авиационни произшествия (CIAIAC). Както обикновено, вторият пилот поема волана.

Снимка: iStock

Но само минута по-късно 38-годишният мъж внезапно припада, а тялото му частично се отпуска върху таблото. 

През следващите 46 секунди той неволно активира различни превключватели и педали, включително деактивира компютър за управление на полета, което задейства предупредителни съобщения. Но за щастие, автопилотът и системата за автоматично задвижване остават активни, поддържайки самолета стабилен по курса.

Снимка: iStock

Контролът на въздушното движение разбира, че има някаква ситуация и многократно се опитва да се свърже с втория пилот, но радиосъобщенията остават без отговор. Диктофонът записва само „подозрителни шумове“. Машината е на височина от над 10 000 метра.

Осем минути по-късно пилотът се връща. Той въвежда кода за сигурност пет пъти, което задейства звънец в пилотската кабина, а след това вратата може да бъде отворена отвътре.

Но никой не реагира - вторият пилот, който е сам в пилотската кабина, все още е в безсъзнание. Стюардеса също се опитва безуспешно да се свърже с него.

Накрая капитанът въвежда авариен код. 

„Малко преди изтичането на времето, вторият пилот, който частично идва в съзнание, отваря вратата ръчно“, се посочва в доклада.

„Капитанът поема отново кормилото. Вторият пилот е блед, потен и показва необичайни движения. Той получава първа помощ в кухнята от екипажа и лекар на борда, не се връща в пилотската кабина“, пише още в официалните документи.

Пилотът на самолета решава да извърши аварийно кацане. 18 минути по-късно самолетът каца в Мадрид с 205 души на борда. 38-годишният втори пилот е откаран в болница.

„Неврологичното разстройство, причинило припадъка, не е било открито при предишни медицински прегледи, тъй като е било асимптоматично. Внезапната и тежка неработоспособност се е случила толкова неочаквано, че вторият пилот не е имал възможност да предупреди екипажа“, се казва в окончателния доклад.

Въпреки това, по време на десетминутното отсъствие не е имало опасност за пътниците в самолета. Машината е летяла „с включен автопилот, но без активен пилотски надзор“.

Снимка: iStock

От испанската служба за авиационна безопасност предупреждават:

„Присъствието на двама души в пилотската кабина е ключов фактор за безопасност, който позволява бърза реакция в случай на внезапна невъзможност за действие“.

„По време на инцидента авиокомпанията няма политика, изискваща друго лице да присъства в пилотската кабина, когато пилотът отсъства. Операторът се отказа от това изискване въз основа на собствената си оценка на риска, тъй като не видя никакво подобрение в безопасността. Разследването препоръчва преразглеждане на тази практика и повторна оценка на рисковете“, посочват още от службата.

Последвайте ни за още актуални новини в Google News Showcase

Последвайте btvnovinite.bg във VIBER

Последвайте btvnovinite.bg в INSTAGRAM

Последвайте btvnovinite.bg във FACEBOOK

Последвайте btvnovinite.bg в TIKTOK