„Репортери без граници“ ще даде старт на платформа, която ще включва надеждни медии и източници на информация. След строга проверка, всички одобрени и „заслужаващи доверие“ ще бъдат включени в „Инициативата за доверие в журналистиката (Journalism Trust Initiative).

Критериите за прием в JTI са изготвени в сътрудничество с над 130 организации и представители на различни сектори като медиите, академичната общност, регулатори, технологични компании. Създадено е и приложение, с което медиите могат да кандидатстват за получаване на JTI стандарта след процедура в три етапа:

  • Медиите да направят самооценка доколко покриват критериите;
  • Да оповестят резултата си от самооценката чрез доклад за проздрачност;
  • Следва външен одит от акредитиран орган, който изготвя независима оценка.

След като бъдат преминати тези три етапа, участниците в процедурата могат да получат стандарта JTI. Според "Репортери без граници" този проект е „радикална и иновационна стъпка в борбата с дезинформацията“.

„В днешния информационен хаос фалшивите новини, пропагандата и речта на омразата имат преднина над журналистиката. Инициативата за доверие цели да промени положението, като превърне спазването на професионални норми във важно предимство и в крайна сметка в залог за дълготрайност на журналистиката", добави той.

„Противоотрова срещу дезинформацията“

В уебстраницата на JTI е цитирана социологическата агенция Edelman Data & Intelligence, според която към 2020 г. 74% от интернет потребителите твърдят, че са притеснени от разпространението на фалшиви новини в социалните мрежи. Според данните 64% от онлайн обществото директно търси информация в новинарските медии.

Проектът е съфинансиран от Европейската комисия и благотворителната организация на Крейг Нюмарк Филантропис на основателя на сайта „Крейгслист“. Преди официалното публикуване на онлайн приложението в оценката са се включили няколко медии от различни страни.

Инициативата може освен това да привлече рекламодателите и по този начин да осигури допълнителни приходи на участниците. Нейният стандарт за качество може и да се използва като референтен показател от трети лица като регулатори или социални мрежи и да стимулира медии, които още не изпълняват тези критерии да покрият нормата.

Кандидатстването за получаване на JTI стандарта става тук.