Макар че е твърде рано да се определи със сигурност причината за самолетната катастрофа в Бразилия, която стана миналата седмица, експерти твърдят, че инцидентът е подобен на катастрофа преди 30 години, която предизвика сериозни реформи в областта на безопасността, пише Си Ен Ен.

Полетът на Voepass 2283 в петък от Каскавел, близо до границата на Бразилия с Парагвай, до Гуарульос в щата Сао Пауло, се разби, след като прелетя през зона, в която се прогнозира „силно заледяване“.

По данни на FlightAware полетът се е движел на височина 17 000 фута, когато пилотите изглежда са загубили контрол.

Изберете магазин

Разгледай онлайн нашите промоционални брошури

Цените са валидни за периода на акцията или до изчерпване на наличностите. Всички цени са в лева с включен ДДС.
Advertisement

Поне двама експерти, с които Cи Ен Ен разговаря, предполагат, че натрупването на лед в самолета може да е предизвикало поредицата от катастрофални събития миналата седмица.

„Всички предварителни сигнали сочат към заледяване“, казва бившият управляващ директор на Националния съвет за безопасност на транспорта Питър Гелц, който е прегледал първите данни от проследяването на полета.

Всички 62 пътници и екипажът загинаха при разбиването на самолета близо до Винхедо, което го превръща в най-смъртоносната катастрофа на търговски самолет през 2024 г.

Снимка: Ройтерс

Според документите на Федералната авиационна администрация заледяването по време на полет може да „наруши потока на въздуха над крилото и да повлияе неблагоприятно на качествата на управление“, което води до „неконтролируемо преобръщане или накланяне на самолета и възстановяването може да бъде невъзможно“.

„Заледяването е може би водещата теория. С напредването на разследването нещата ще започнат да се уточняват“, казва бившият съпредседател на NTSB Брус Ландсбърг.

Самолетна катастрофа през 1994 г.

На 31 октомври 1994 г. френско-италианският самолет ATR 72 се разбива в Роузлаун, Индиана. Полет 4184 на American Eagle се сблъсква със силно обледеняване по време на полет, причинено от леден дъжд. Всички 68 души на борда загиват.

След тази катастрофа последваха значителни тестове и Федералната авиационна администрация задължи модификация на системата за обезледяване на предния край на крилата на ATR 72, както и по-задълбочено обучение на пилотите за срещи с тежки заледявания.

Днес и в светлината на инцидента с Воепас, Гьолц казва: „Мисля, че въпросът дали този самолет е безопасен при заледяване заслужава сериозно преразглеждане.“

Според Гьолц днес в света летят около 800 самолета ATR 72, но в момента нито една от големите авиокомпании в САЩ не експлоатира ATR 72, което означава, че пътниците в САЩ едва ли ще се сблъскат с тях в страната, но е много вероятно да пътуват с такъв самолет в чужбина.

ATR 72 използва противообледенителни „ботуши“, проектирани да се разширяват и физически да разбиват леда, който се натрупва върху крилата. Реактивните самолети често използват топлина, подавана от двигателите, за разтопяване на леда по крилата, известна като „bleed air“.

След съобщенията за катастрофата в петък ATR заяви, че знае за инцидента и помага на разследващите.

Докато следователите от Бразилия и Франция не започнат сериозно да се ровят в катастрофата, причината ще остане загадка, казват експерти.