По-плосък корем, по-големи устни, по-гладка кожа - понякога, разглеждайки снимки в социалните мрежи, ни е трудно да разберем какво е редактирано по тях. Норвегия обаче стана първата страна, която ще изисква от инфлуенсърите да посочват, ако рекламната им публикация съдържа обработена снимка, пише в свой материал Би Би Си.

Новите изисквания бяха приети като изменение на Закона за маркетинга на Норвегия, а целта им е да предпази подрастващите от изграждане на нереалистични представи за човешкото тяло.

Кралят на Норвегия ще реши кога те ще влязат в сила.

Инфлуeнcъритe щe трябвa дa дaвaт инфoрмaция oтнocнo „прoмeни във фoрмaтa, рaзмeрa или кoжaтa нa тялoтo, кoитo ca нaпрaвeни чрeз рeтуш или другa мaнипулaция“. Нe e извecтнo дaли щe трябвa дa сe утoчнявa кaквa e тя.

Онлайн потребителите, кoитo нe cпaзят тoвa нoвo зaкoнoвo зaдължeниe, щe бъдaт глoбявaни. В тeкcтa нa нoрмaтивния дoкумeнт се пocoчвaт примeри кaтo угoлeмeни уcтни, пoдчeртaни муcкули и cтecнeни тaлии.

Законът засяга всички, които публикуват платена реклама в социалните мрежи - инфлуенсъри, актьори и певци.

Разнопосочните мнения на инфлуенсърите

26-годишната Маделайн Педерсен е инфлуенсър в „Инстаграм“. Тя казва пред национално радио на страната, че е "крайно време" правилата да бъдат променени и се надява, че законът ще спре младите хора да се сравняват с нереалистични образи.

Според нея законът е жизненоважен за психичното състояние на подрастващите.

Маделайнн разказва, че променя "светлината, цветовете и рязкостта, за да постигне по-добра атмосфера", но казва, че никога не би използвала приложение, за да промени начина, по който изглеждат лицето и тялото ѝ. Тя смята, че новите изисквания ще означават, че влиятелните личности в Норвегия ще бъдат по-малко склонни да редактират снимките си.

Ейрин Кристиансен е съгласна, че новият закон е "стъпка в правилната посока", но смята, че той "не е много добре обмислен".

„Струва ми се, че това е по-скоро кратък път за решаване на проблем, който няма да доведе до никакво подобрение", добавя тя.

Според Ейрин проблемите с психичното здраве се дължат на много повече от една редактирана снимка и още една „значка“ върху снимките на рекламодателите няма да промени начина, по който младите момичета и момчета наистина се чувстват.

Ефект върху снимката, ефект върху психиката

Според британско проучване мнозинството от младежите на възраст под 18 г. твърдят, че изображенията в социалните медии оказват "изключително влияние" върху образа на тялото им.

Само 5 % от младежите под 18 г., участвали в проучването, са заявили, че не биха обмислили да променят външния си вид чрез действия като диета или хирургическа намеса.

Ейрин казва, че не редактира начина, по който изглежда на снимките, но си играе със "светлини и цветове", за да улови "настроение".

"Вярвам, че трябва да се съсредоточим повече върху това как да се научим да подбираме това, което виждаме, и да научим как наистина работят социалните мрежи", казва тя.

Британският инфлуенсър Ем Кларксън е съгласна, че е важно да бъдем избирателни към това, което виждаме. 26-годишната жена публикува нередактирани снимки и често говори за вредата от филтрите и приложенията за редактиране. Но не винаги това е било така.

"Когато бях на 16 години, си изтеглих „Фотошоп“ и се научих как да обработвам, за да мога да кача моя снимка по бански във „Фейсбук", казва тя.

Като по-млада, Ем казва, че ѝ е било трудно да се сравнява с жените, които е виждала на кориците на списанията, а това се е случвало около два пъти седмично. Но сега тя се притеснява за подрастващите в „Имстаграм“, които виждат редактирани снимки по 50-100 пъти на ден.

Депутатите в Обединеното кралство предложиха законопроект, който да задължи хората да декларират променените снимки, но той така и не мина през парламента.